C 2007

Ekmelická hudba: budoucnost či minulost hudby

SPURNÝ, Lubomír

Základní údaje

Originální název

Ekmelická hudba: budoucnost či minulost hudby

Název anglicky

Ekmelic Music: Music's Future or Past

Autoři

SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Olomouc, Proměny hudby v měnícím se světě. od s. 179-192, 14 s. Ivan Poledňák: Proměny hudby v měnícím se světě. 2007

Nakladatel

Univerzita Palackého

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/07:00023485

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-244-1809-4

Klíčová slova anglicky

Ekmelic music; Music

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2008 10:17, prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se zabývá reflexí ekmelické hudby. Ekmelická hudba představuje zvláštní oblast komunikace o tónových systémech; ve středu zájmu autorů této hudby stojí pojmy, jako např. nové tónové řady, mikrointervalika či tzv. "přirozená hudba". Tento typ reflexe byl připraven a rozvíjen na Oddělení pro základní výzkum hudby (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung; původně Richter Herf Institut für musikalische Grundlagenforschung, který v roce 1972 na salcburském Mozarteu (Universität Mozarteum Salzburg) založili skladatelé Franz Richter Herf a Rolf Maedel. Ekmelická hudba byla se zájmem rozvíjena především v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Vlnu počátečního nadšení a širšího zájmu o tento typ hudby vystřídalo postupné ochladnutí a odvracení se od ní, které nastalo v průběhu let devadesátých. Zdá se, že v současnosti se ekmelická hudba pohybuje na okraji zájmu běžného publika a užívá výsady společenství zasvěcenců.

Anglicky

Ekmelic music is a special type of communication about tonal systems. This music was developed primarily in the 1970s and 1980s. The initial wave of enthusiasm and interest in this type of music gradually receded in the 1990s. This type of musical thinking was developed at the Department for Fundamental Study of Music (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung; originally Richter Herf Institut für musikalische Grundlagenforschung), which was established in 1972 at the Salzburg Mozarteum (Universität Mozarteum Salzburg) by composers Franz Richter Herf a Rolf Maedel. Ekmelic thought permeates many musical fields and subfields; we can therefore speak of ekmelic notation, new musical instruments, new interpretations, or a specific method of ekmelic musical education with ekmelic music. Today the activities of the institute focus on research of psycho-acoustic phenomena (auditory phenomena), and on a detailed analysis of aural aspects and some intervalic or chordal combinations. Most recently there have been efforts to use these methods in the field of medicine in connection with Oriental methods of healing. Many questions arise around the listening and understanding of music. Everything involved in ekmelic music also relates closely to compositional method. "Ekmelic music" is not only a type of music, but also a style of thought and reflection about music.

Návaznosti

LC544, projekt VaV
Název: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla