SPURNÝ, Lubomír. Ekmelická hudba: budoucnost či minulost hudby (Ekmelic Music: Music's Future or Past). In Proměny hudby v měnícím se světě. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, p. 179-192. Ivan Poledňák: Proměny hudby v měnícím se světě. ISBN 978-80-244-1809-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ekmelická hudba: budoucnost či minulost hudby
Name (in English) Ekmelic Music: Music's Future or Past
Authors SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Olomouc, Proměny hudby v měnícím se světě. p. 179-192, 14 pp. Ivan Poledňák: Proměny hudby v měnícím se světě. 2007.
Publisher Univerzita Palackého
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/07:00023485
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-244-1809-4
Keywords in English Ekmelic music; Music
Tags Ekmelic music, music
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D., učo 17637. Changed: 24/2/2008 10:17.
Abstract
Studie se zabývá reflexí ekmelické hudby. Ekmelická hudba představuje zvláštní oblast komunikace o tónových systémech; ve středu zájmu autorů této hudby stojí pojmy, jako např. nové tónové řady, mikrointervalika či tzv. "přirozená hudba". Tento typ reflexe byl připraven a rozvíjen na Oddělení pro základní výzkum hudby (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung; původně Richter Herf Institut für musikalische Grundlagenforschung, který v roce 1972 na salcburském Mozarteu (Universität Mozarteum Salzburg) založili skladatelé Franz Richter Herf a Rolf Maedel. Ekmelická hudba byla se zájmem rozvíjena především v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Vlnu počátečního nadšení a širšího zájmu o tento typ hudby vystřídalo postupné ochladnutí a odvracení se od ní, které nastalo v průběhu let devadesátých. Zdá se, že v současnosti se ekmelická hudba pohybuje na okraji zájmu běžného publika a užívá výsady společenství zasvěcenců.
Abstract (in English)
Ekmelic music is a special type of communication about tonal systems. This music was developed primarily in the 1970s and 1980s. The initial wave of enthusiasm and interest in this type of music gradually receded in the 1990s. This type of musical thinking was developed at the Department for Fundamental Study of Music (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung; originally Richter Herf Institut für musikalische Grundlagenforschung), which was established in 1972 at the Salzburg Mozarteum (Universität Mozarteum Salzburg) by composers Franz Richter Herf a Rolf Maedel. Ekmelic thought permeates many musical fields and subfields; we can therefore speak of ekmelic notation, new musical instruments, new interpretations, or a specific method of ekmelic musical education with ekmelic music. Today the activities of the institute focus on research of psycho-acoustic phenomena (auditory phenomena), and on a detailed analysis of aural aspects and some intervalic or chordal combinations. Most recently there have been efforts to use these methods in the field of medicine in connection with Oriental methods of healing. Many questions arise around the listening and understanding of music. Everything involved in ekmelic music also relates closely to compositional method. "Ekmelic music" is not only a type of music, but also a style of thought and reflection about music.
Links
LC544, research and development projectName: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 31/5/2024 00:52