J 2008

Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting

CHOVANEC, Jan

Základní údaje

Originální název

Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting

Název česky

Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting

Autoři

CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Discourse & Communication, SAGE Publications, 2008, 1750-4813

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/08:00024612

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000272882100001

Klíčová slova česky

novinové titulky; poetická funkce; rétorické prostředky; aktualizace; multimodalita; mediální diskurz; kritická analýza diskurzu; Euro 2004; homonymie; aliterace

Klíčová slova anglicky

foregrounding; headlines; infotainment; media discourse; multimodality; poetic function; Euro 2004; homonymy; alliteration

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 4. 2020 14:10, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

This article documents some foregrounding devices that the media use to attract readers' attention to linguistic forms, all identified in sports reports relating to the Euro 2004 Football Championship published in various British newspapers. A functional explanation is offered in terms of the poetic and interactive character of such devices and their role in simulating friendship and encouraging `bonding' between the writers and readers (phaticity). Their omnipresence in the British media is linked with structural characteristics of the English language, the readiness of the British to tolerate manipulation of linguistic forms, and the general trend towards `infotainment' in the media.

Česky

Článek dokumentuje některé rétorické prostředky, jež se po používají k připoutání pozornosti čtenářů v denním tisku, a to na vzorku britského sportovního zpravodajství v angličtině v době fotbalového mistrovství Evropy Euro 2004. Dané prostředky jsou interpretovány v kontextu poetické funkce a jejich interaktivního potenciálu s ohledem na roli simulovat přátelskou atmosféru a přispívat k vytváření vazeb ('bonding') mezi žurnalisty a čtenáři. Existence těchto prostředků je vysvětlena s ohledem na strukturní charakter anglického jazyka, stejně jako kulturní připravenost publika přijímat takovou manipulaci lingvistických forem. Svou roli hraje rovněž trend k tzv. 'infotainmentu' v moderních médiích.

Návaznosti

GA405/07/0652, projekt VaV
Název: Integrace v jazycích - jazyky v integraci
Investor: Grantová agentura ČR, Integrace v jazycích - jazyky v integraci