D 2007

Physical Education and Health Education on the Educational System in the Czech Republic and Other Countries

MUŽÍK, Vladislav a Leona MUŽÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Physical Education and Health Education on the Educational System in the Czech Republic and Other Countries

Název česky

Tělesná výchova a výchova ke zdraví v českém a zahraničím školství

Autoři

MUŽÍK, Vladislav (203 Česká republika, garant) a Leona MUŽÍKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, School and Health 21 (2), od s. 549-559, 11 s. 2007

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00023544

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-138-6

UT WoS

000264733100056

Klíčová slova česky

základní školství, kurikulum, tělesná výchova, výchova ke zdraví, zdravý životní styl

Klíčová slova anglicky

primary education; curriculum; physical education; health education; healthy lifestyle

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 6. 2009 12:50, Mgr. Dušan Kalášek

Anotace

V originále

The paper focuses on primary education, namely on the aspect of Czech and foreign approaches to physical education and health education. Research on literature dealing with the aforementioned fields of study shows that PE and Health Education are embedded in the curricula of the majority of the countries; nevertheless, their conceptions vary. Since the majority of countries declare PE to be "health-oriented", health education is integrated with physical education. Some countries qualify health education as a separate discipline. The Czech conception of physical education and health education is inspired by modern foreign trends. However, as the implementation in Czech schools lags behind, it would be desirable to adopt effective measures to improve the current state of affairs.

Česky

Příspěvek se zaměřuje na základní vzdělávání. Cílem je porovnat české a zahraniční přístupy k oborům tělesná výchova a výchova ke zdraví. Studium literárních pramenů zabývajících se uvedenými obory ukazuje, že tělesná výchova a výchova ke zdraví jsou zakotveny v kurikulu většiny porovnávaných zemí, avšak v rozdílných koncepčních variantách. Většina zemí deklaruje tělesnou výchovu jako "zdravotně orientovanou" a výchovu ke zdraví propojuje s takto koncipovanou tělesnou výchovou. Některé země vymezují výchovu ke zdraví také jako samostatný vzdělávací obor. Česká koncepce tělesné výchovy a výchovy ke zdraví je v souladu s moderními zahraničními trendy. Školská praxe však za kurikulárními požadavky zaostává, proto by bylo vhodné přijmout účinná opatření ke zlepšení stavu.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století