D 2007

Researching the difficulties and behavioural disorders in primary school pupils

KOHOUTEK, Rudolf a Eva FILÍPKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Researching the difficulties and behavioural disorders in primary school pupils

Název česky

Depistáž závad a poruch chování u žáků základních škol

Autoři

KOHOUTEK, Rudolf (203 Česká republika, garant, domácí) a Eva FILÍPKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21, od s. 427-441, 15 s. 2007

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00023628

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-138-6

UT WoS

000264733100045

Klíčová slova česky

dificility, poruchy chování, dotazníková metoda, základní škola, učitel a žák, rozdíl ve výskytu mezi chlapci a dívkami, korelace dificilit s nevhodným rodinným prostředím

Klíčová slova anglicky

difficulties; behavioral disorders; questionnaire research method; primary school; teacher and pupil; difficulties in boys compared to girls; correlation between the family problems and the occurrence of difficulties

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2015 14:10, prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc.

Anotace

V originále

Our research investigates the frequency of difficulties and behavioral disorders in primary school pupils. It studies the symptoms typical for the particular difficulties. The difficulties are not of a pathological character; they are not rooted in personality itself. They are caused especially by upbringing and their condition is reversible. We targeted pupils at the Hudcova and Antonínská primary schools in Brno. Pupils’ teachers judged the occurrence of the particular symptoms in children. With the questionnaire, based on the frequency and intensity of the particular symptom, it is possible to distinguish whether the symptom is of mild or serious character. Another point of study was to compare the occurrence of difficulties in boys and girls and to discover a correlation between family problems and the prevalence of difficulties. The obtained results lead us to draw particular conclusions, concerning the concrete preventive precautions against the difficulties and their re-education.

Česky

Výzkum se zabývá zjištěním frekvence závad a poruch chování u žáků základních škol. Zkoumá u nich přítomnost symptomů typických pro jednotlivé dificility, tedy závady chování, nikoli ještě patologického charakteru, zakořeněné v osobnosti, nýbrž způsobené především výchovou a možné reverzibility. Zaměřilili jsme se na žáky ZŠ Hudcova a Antonínská v Brně, jejichž třídní učitelé prostřednictvím dotazníku, vytvořeného pro vlastní výzkum, posuzovali přítomnost jednotlivých příznaků u žáků. V rámci dotazníku lze na základě frekvence a intenzity toho kterého symptomu rozlišit, zda se projevuje pouze dificilně nebo je vážnějšího charakteru (porucha chování). Dalším důležitým bodem bylo porovnat chlapce a dívky ohledně výskytu dificilit a zjistit korelaci nepříznivého rodinného prostředí s přítomností dificilit u žáka. Na základě výsledků výzkumu jsme došli k jistým závěrům, týkajících se konkrétních preventivních opatření proti dificilám a jejich možnou reedukací.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století