D 2007

Mysl autentická, anebo "jen" neurálně odvozená (a epifenomenalistická)?

DOKULIL, Miloš

Základní údaje

Originální název

Mysl autentická, anebo "jen" neurálně odvozená (a epifenomenalistická)?

Název česky

Mysl autentická, anebo "jen" neurálně odvozená (a epifenomenalistická)?

Název anglicky

Mind, as Authetic, or "Only" Neurally Deduced (and Epiphenomenalistic)?

Autoři

Vydání

1. vyd. Praha, Kognice 2006, od s. 48-54, 7 s. 2007

Nakladatel

Psychologický ústav AV ČR

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

80-86174-10-7

Klíčová slova anglicky

mind; Cartesian Theatre; physicalism; interactionism; epiphenomenalism; Identity Theory; supervenience; emergence; anomalous monism; AI; brain plasticity; reduction (to a physiological substrate); readiness potential; boundary (between brain and a non-biological installation); free will; sense of life

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2012 02:27, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek má pět částí; pro tisk byl redukován na minimum. Hranaté závorky naznačují větší krácení. Nejdříve si text všímá přímo jazykového a historicky daného podhoubí vytčené problematiky. Nato eviduje základní řešení, s vytčením zastřeného dualismu i u "monisticky" deklarovaných "-ismů". Ve třetí části poukazuje na některé sugestivní (a matoucí) souvislosti provázející představy o duševnu. Následně se zabývá neurologickými inspiracemi; s poukazem na plasticitu mozku, problematizované předpoklady pro svobodnou vůli a zcela nové zkušenosti s rozhraním mezi biologickými a technologickými prostředky lidské aktivity. V závěru se konstatuje, že sice svým "duševnem" přesahujeme horizont materiálního světa, přesto ale nedokážeme subjektivní zkušenost sebe-vědomí vyložit jinak než redukcí na fyziologické procesy, a tedy neadekvátně.

Anglicky

This contribution contains five parts and has been substantially reduced for this printing. First, the text touches the linguistic and historical back-ground of the subject area. An overview follows, showing a disguised dualism even in monistically declared "-isms". The third part shows some suggestive (and confusing) associations accompanying ideas about our psyche. Then some neurological inspirations have been mentioned, together with the hinting at a certain brain plasticity, prerequisites for a free will, and experiences with the boundary between biological and technological means of human activity. Finally, our "mentality" goes over the horizon of the material world, but we have still been explaining our subjective experience of self-consciousness no better than by reducing it to physiological processes, i.e., not adequately.