2007
Exploring Academic and Gender Stereotypes of Science in Textbooks and Students´ Perceptions.
KUBRICKÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Exploring Academic and Gender Stereotypes of Science in Textbooks and Students´ Perceptions.
Název česky
Genderové stereotypy ve vnímání přírodních věd u žáků a žákyň a v učebnicích fyziky
Autoři
KUBRICKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
St. Petersburg, Gumanitarnoe obrazovanie i socialnyj kontekst: Gendernye problemy. od s. 123-126, 4 s. 2007
Nakladatel
Izdatelskij Dom S.-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Rusko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00050931
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-5-288-04340-6
Klíčová slova anglicky
gender stereotypes; perception of science; textbook research; equal opportunities
Změněno: 11. 4. 2012 10:16, Dana Nesnídalová
V originále
In this paper the author deals with the issue of academic and professional gender stereotypes in the field of science which she examines and demonstrates on examples from Czech science textbooks for lower secondary school. The issue of perception of science as "masculine" is further considered in the context of Czech University students enrolment on courses of science and details of an intended study among university students based on a quantitative investigation are given. The article also presents significant actions that have been taken recently in the Czech Republic to promote equal opportunities of men and women in education.
Česky
Autorka se v příspěvku zabývá problematikou akademických genderových stereotypů, které představuje na příkladech z českých učebnic fyziky pro 2. st. ZŠ. Vnímání přírodních věd jako tzv. maskulinních dále rozebírá v kontextu počtu studentů a studentek hlásících se na přírodovědní obory českých univerzit. V článku jsou také představeny některé významné akce, které proběhly v ČR k podpoře rovných příležitostí dívek a chlapců.