PORTEŠOVÁ, Šárka and Lenka ŠAMÁNKOVÁ. Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU) (Identification of gifted children (gifted with learning disabilities)). In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. BRNO: MSD, s.r.o., 2007, p. 214 - 221, 7 pp. ISBN 978-80-7392-004-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU)
Name in Czech Problémy identifikace rozumově nadaných dětí (nadané děti s SPU)
Name (in English) Identification of gifted children (gifted with learning disabilities)
Authors PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor) and Lenka ŠAMÁNKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition BRNO, Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky, p. 214 - 221, 7 pp. 2007.
Publisher MSD, s.r.o.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/07:00020888
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-7392-004-3
Keywords in English gifted
Tags gifted
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D., učo 2024. Changed: 26/3/2010 17:26.
Abstract
Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem. Nejčastěji jde ve školním kontextu o spojení nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogicko-psychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány a seznamuje čtenáře se situací v ČR.
Abstract (in English)
The proposed study introduces the reader to the issue of the so called twice exceptional children i.e. intellectually gifted learners with a handicap. In the context of school, giftedness is most frequently combined with a specific learning disability. Moreover, the paper also presents a synthesis of empirically verified basic educational and educational psychological foreign procedures and measures, which are most used in educational care for this very specific population of learners, and it acquaints the reader with the situation in the Czech Republic
Links
GA406/06/0676, research and development projectName: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Czech Science Foundation, Intellectualy Gifted Children with Dyslexia
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 31/5/2024 19:09