2007
Reading Skills of Students of Faculties of Education
NAJVAR, Petr, Veronika NAJVAROVÁ a Jana DOLEŽALOVÁZákladní údaje
Originální název
Reading Skills of Students of Faculties of Education
Název česky
Čtenářské dovednosti studentů pedagogických fakult
Autoři
NAJVAR, Petr (203 Česká republika, garant), Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika) a Jana DOLEŽALOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Berlín. Berlín, Checkpoint Literacy, od s. 1-8, 8 s. 2007
Nakladatel
DGLS
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/07:00023819
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-9809663-6-8
Klíčová slova anglicky
reading literacy; reading strategies; learning styles
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 5. 2008 16:25, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
V originále
This paper discusses the results of a survey that examined the reading skills of faculties of Education's students. The survey was carried out at faculties of Education in Brno and Hradec Králové, Czech Republic. First year students are asked (in a questionnaire) what reading strategies they use in their studying, how they learn from written texts and what reading and learning strategies were encouraged in their previous school years. We assume that a teacher is only able to transfer those skills that he/she knows him/herself. Czech pupils achieved average scores in these areas in the PISA and PIRLS projects. We therefore assume that working with texts is far from ideal in Czech schools. Future teachers can change this provided that they have met with new approaches to reading and reading literacy in the course of their university studies.
Česky
V příspěvku představujeme výzkum čtenářských dovedností studentů pedagogických fakult v Brně a Hradci Králové. Zkoumány byly čtenářské strategie studenta prvních ročníků. Prostřednictvím dotazníků byly zjišťovány čtenářské strategie studentů, způsoby učení z textu a čtenářské a učební strategie podporované při studiu na středních školách. Čeští žáci v mezinárodních výzkumech PISA a PIRLS dosahují jen průměrných výsledků, z čehož usuzujeme na jejich nedostatečnou přípravu pro práci s texty ze strany učitelů.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|