k 2007

Learning from Experience and Knowledge Base of Teaching.Student Pedagogical Project in Educating Primary School TeachersAction Research and Testing of Teaching Models .

JEDLIČKOVÁ, Helena and Iva TYMRÁKOVÁ FRÝZOVÁ

Basic information

Original name

Learning from Experience and Knowledge Base of Teaching.Student Pedagogical Project in Educating Primary School TeachersAction Research and Testing of Teaching Models .

Name in Czech

Vzdělávání pro 21. století, udržitelný rozvoj a zdraví. Studentský pedagogický projekt Půda v přípravě učitelů pro primární vzdělávání.

Edition

School and Health 21 3, 2007

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

Action research. learning from experience. pre-concepts. critical thinking. reflection. personal development. pedagogical skills. reflection skill. longitudinal research

Tags

International impact
Změněno: 2/7/2009 04:47, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Abstract

V originále

The case study presents a part of our research dealing with the implementation of learning from experience as a basis of teachers knowledge base in an integrated didactical (natural) science course in study programme Pedagogism for primary education. It is a part of the project Biology for Life and Health, which enables to acquire experience, enables personal development of students and pedagogues at partnership schools and also research aimed at the European dimension in education. New models oriented to improving the quality of the education for the 21st century according to the White and Green Books of the European Commission, emphasising the professionalization of teachers training , have been verified by action researches at European universities over the last years. It has proved that the teachers professionality for primary school must rely on a range of competences, primarily on the ability of reflection and critical thinking.

In Czech

Případová studie prezentuje část výzkumu, zabývající se implementací zkušenostního učení jako základu znalostní báze učitelů v integrovaném didaktickém přírodovědném kurzu ve studijním programu Učitelství pro primární vzděláváni. Je součástí projektu Biologie pro život a zdraví, který umožňuje získávání zkušeností a osobnostní rozvoj studentů i pedagogů na partnerských školách, ale také výzkum, zaměřený na evropskou dimenzi ve vzdělávání. V průběhu posledních let jsou akčními výzkumy na univerzitách v Evropě ověřovány nové modely, orientované na zkvalitnění vzdělávání pro 21. století dle Bílé a Zelené knihy, kde se klade důraz na profesionalizaci přípravy učitelů. Ukazuje se, že profesionalita učitele pro primární školu se musí opírat o řadu kompetencí, zejména o schopnost reflexe a kritického myšlení.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century