k 2007

European Dimension in the Education of Primary School Teachers.Action Research and Testing of Functional Models.

JEDLIČKOVÁ, Helena, Barbara BAJD a Lenka HRADILOVÁ OGOREVC

Základní údaje

Originální název

European Dimension in the Education of Primary School Teachers.Action Research and Testing of Functional Models.

Název česky

Evropská dimenze ve vzdělávání učitelů primární školy. Akční výzkum a testování výukových modelů .

Autoři

JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Česká republika, garant), Barbara BAJD (705 Slovinsko) a Lenka HRADILOVÁ OGOREVC (203 Česká republika)

Vydání

School and Health 21 3, 2007

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00023843

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Akční výzkum. Zkušenostní učení. Prekoncepty.Kritické myšlení.SOCRATES-ERASMUS. Učitel pro základní školu.

Klíčová slova anglicky

Action research. Learning from experience. Preconcepts. Critical thinking. SOCRATES-ERASMUS. Teacher for a basic school.

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 17. 3. 2010 22:40, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Anotace

V originále

Europe as a space without economic borders is also intended to be the space without culture and educational barriers. Academic mobility is supported by a number of special programs, e.g. CEEPUS and SOCRATES-ERASMUS. These programs enable not just obtaining of new experiences and developing personal skills of students and teachers, but also a research centred on European dimension in education. During last years the new models of improving of education for 21st century (according to the White Book and the Green Book, witch emphasize the professionalization of the teachers preparation) are tested by action research at European universities. It is proving, that professionality of a teacher for a basic school must be based on range of competences, especially on the skill of reflection and critical thinking. This theme is also the subject of the common research, what is realized at the Department of Biology of the Faculty of Education, University of Ljubljana and at the Department of Biology of the Faculty of Education, Masaryk University Brno in the programe Biology for Life and Health.

Česky

Evropa, jako prostor bez ekonomických bariér, předpokládá rovněž unii bez hranic kulturních a vzdělávacích. Akademickou mobilitu podporuje několik programů, např. CEEPUS a SOCRATES-ERASMUS, umožňující nejen získávání zkušeností a osobnostní rozvoj studentů a pedagogů na partnerských školách, ale také výzkum, zaměřený na evropskou dimenzi ve vzdělávání. V průběhu posledních let jsou akčními výzkumy na univerzitách v Evropě ověřovány nové modely, orientované na zkvalitnění vzdělávání pro 21. století dle Bílé a Zelené knihy, kde se klade důraz na profesionalizaci přípravy učitelů. Ukazuje se, že profesionalita učitele pro primární školu se musí opírat o řadu kompetencí, zejména o schopnost reflexe a kritického myšlení. Danou problematikou se zabývá i společný výzkum, realizovaný na katedře biologie PdF Univerzity v Lublani (Slovinsko) a na katedře biologie PdF MU v Brně, kde dochází pravidelně k výměně studentů i pedagogů Brno v projektu Biologie pro život a zdraví.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století