JEDLIČKOVÁ, Helena. Činnostní učení a zkušenostní vědomí ve vzdělávání pro 21. století, životní prostředí a udržitelný rozvoj. Pedagogický výzkum Dynamického modelu zkušenostního učení ve studijním programu učitelství pro 1. st. ZŠ na PdF MU v Brně. In Dekáda OSN výchovy a vzdělávání pro udržitelný rozvoj v kontextu terciálního vzdělávání. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. Přírodovědecká fakulta, 2007, s. 89-96. Educo. 3. ISBN 978-80-87139-02-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Činnostní učení a zkušenostní vědomí ve vzdělávání pro 21. století, životní prostředí a udržitelný rozvoj. Pedagogický výzkum Dynamického modelu zkušenostního učení ve studijním programu učitelství pro 1. st. ZŠ na PdF MU v Brně.
Název anglicky Learning by Doing and Knowledge Base of Teaching. Education for 21.st century, Environment and Sustainability
Autoři JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Praha, Dekáda OSN výchovy a vzdělávání pro udržitelný rozvoj v kontextu terciálního vzdělávání, od s. 89-96, 8 s. Educo. 3, 2007.
Nakladatel Univerzita Karlova. Přírodovědecká fakulta
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/07:00025768
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-87139-02-8
Klíčová slova anglicky Learning by Doing and Knowledge Base of Teaching
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Helena Jedličková, Ph.D., učo 2417. Změněno: 2. 7. 2009 08:31.
Anotace
Příspěvek představuje dílčí výsledky výzkumu, zabývajícího se implementací činnostního autentického a zkušenostního učení, které se jeví jako klíčové pro vytváření znalostního základu vyučování (knowledge base of teaching) i profesního poznání (professional knowledge), do environmentálního vzdělávání studentů v programu Biologie pro život a zdraví na PdF MU v Brně. Prezentovanou částí programu je longitudinální a sublongitudinální výzkum reformního projektu vzdělávání, zaměřeného na environmentální vzdělávání budoucích učitelů primárních škol. Pomocí akčního výzkumu vznikl, je ověřován a zde prezentován Dynamický model zkušenostního učení, kde je informativní výuka nahrazována výukou regulativní (využívající digitálních a informačně komunikativních technologií), produktivní (zaměřenou na tvořivost a altrnativní formy praxe) a heuristickou (experimentální) pro zkušenostní a činnostní autentické učení, založené na sebereflexi studentů. Výzkum ukazuje, že pro profesionalizaci učitelské profese (professional knowledge) nelze vytvořit optimální model didaktické přípravy budoucích učitelů bez úzké vazby na odbornou složku oboru a bez návaznosti na pedagogickou praxi. Program a model byl navržen a je realizován v Tréningovém středisku výchovy a vzdělávání pro TUR Kejbaly, které je budováno při katedře biologie PdF MU v Brně jako modelové pracoviště pro environmentální vzdělávání dle trendů ve vzdělávání pro 21. století a udržitelný rozvoj v EU.
Anotace anglicky
The article presents research conclusions about the implementation of the Learning by doing and Kknowledge base of teaching into the biology course of students teacher for Primary school. EU educational development trend for the 21st century, environment and sustainability, show that informative teaching is being replaced by regulative-based (use of digital and information technology), productive-based (creative effort and practice), and heuristic-based(experimental) teaching. An optimal model of didactic preperation of teachers (professional knowledge) can to by ancreated without a close attachment to professional part of the branch and without a link to pedagogical practice. The Model of programe Biology for Life and Health has been launched at the Biological Department of the Faculty of Education of Masaryk Univerzity, Brno, Czech Republic.
Návaznosti
MSM0021620862, záměrNázev: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 19. 5. 2024 01:27