C 2007

Činnostní učení a zkušenostní vědomí ve vzdělávání pro 21. století, životní prostředí a udržitelný rozvoj. Pedagogický výzkum Dynamického modelu zkušenostního učení ve studijním programu učitelství pro 1. st. ZŠ na PdF MU v Brně.

JEDLIČKOVÁ, Helena

Základní údaje

Originální název

Činnostní učení a zkušenostní vědomí ve vzdělávání pro 21. století, životní prostředí a udržitelný rozvoj. Pedagogický výzkum Dynamického modelu zkušenostního učení ve studijním programu učitelství pro 1. st. ZŠ na PdF MU v Brně.

Název anglicky

Learning by Doing and Knowledge Base of Teaching. Education for 21.st century, Environment and Sustainability

Autoři

JEDLIČKOVÁ, Helena (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Praha, Dekáda OSN výchovy a vzdělávání pro udržitelný rozvoj v kontextu terciálního vzdělávání, od s. 89-96, 8 s. Educo. 3, 2007

Nakladatel

Univerzita Karlova. Přírodovědecká fakulta

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00025768

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-87139-02-8

Klíčová slova anglicky

Learning by Doing and Knowledge Base of Teaching

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 7. 2009 08:31, Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představuje dílčí výsledky výzkumu, zabývajícího se implementací činnostního autentického a zkušenostního učení, které se jeví jako klíčové pro vytváření znalostního základu vyučování (knowledge base of teaching) i profesního poznání (professional knowledge), do environmentálního vzdělávání studentů v programu Biologie pro život a zdraví na PdF MU v Brně. Prezentovanou částí programu je longitudinální a sublongitudinální výzkum reformního projektu vzdělávání, zaměřeného na environmentální vzdělávání budoucích učitelů primárních škol. Pomocí akčního výzkumu vznikl, je ověřován a zde prezentován Dynamický model zkušenostního učení, kde je informativní výuka nahrazována výukou regulativní (využívající digitálních a informačně komunikativních technologií), produktivní (zaměřenou na tvořivost a altrnativní formy praxe) a heuristickou (experimentální) pro zkušenostní a činnostní autentické učení, založené na sebereflexi studentů. Výzkum ukazuje, že pro profesionalizaci učitelské profese (professional knowledge) nelze vytvořit optimální model didaktické přípravy budoucích učitelů bez úzké vazby na odbornou složku oboru a bez návaznosti na pedagogickou praxi. Program a model byl navržen a je realizován v Tréningovém středisku výchovy a vzdělávání pro TUR Kejbaly, které je budováno při katedře biologie PdF MU v Brně jako modelové pracoviště pro environmentální vzdělávání dle trendů ve vzdělávání pro 21. století a udržitelný rozvoj v EU.

Anglicky

The article presents research conclusions about the implementation of the Learning by doing and Kknowledge base of teaching into the biology course of students teacher for Primary school. EU educational development trend for the 21st century, environment and sustainability, show that informative teaching is being replaced by regulative-based (use of digital and information technology), productive-based (creative effort and practice), and heuristic-based(experimental) teaching. An optimal model of didactic preperation of teachers (professional knowledge) can to by ancreated without a close attachment to professional part of the branch and without a link to pedagogical practice. The Model of programe Biology for Life and Health has been launched at the Biological Department of the Faculty of Education of Masaryk Univerzity, Brno, Czech Republic.

Návaznosti

MSM0021620862, záměr
Název: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání
MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století