2007
Mainstreamová kultura mládeže
PYŠŇÁKOVÁ, MichaelaZákladní údaje
Originální název
Mainstreamová kultura mládeže
Název česky
Mainstreamová kultura mládeže
Název anglicky
Mainstream Youth Culture
Autoři
PYŠŇÁKOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant)
Vydání
Sociální studia, Masarykova Univerzita v Brně, Fakulta sociálních studií v Brně, 2007, 1214-813X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/07:00020903
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
club cultures; dominant culture; mainstream; popular culture; mainstream youth
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2010 10:25, Mgr. Michaela Pyšňáková
V originále
Navzdory rozšířenému používání pojmu mainstream není jeho přesné vymezení v empirické terminologii jednoduché. Článek mapuje vztah mezi mainstreamem a kulturou mládeže, zachycený v analýzách prací dvou základních směrů spadající pod tzv. kulturální studia: subkulturní pojetí (CCCS) a pojetí populární kultury, s důrazem na klubovou kulturu (MIPS). Strukturální perspektiva, s důrazem na subkultury mládeže, definuje mainstream jako dominantní (střední třída) kulturu dospělých, zatímco kulturální perspektiva zkoumá mládež jako formace klubových kultur a rozlišuje ji od mainstreamové populární kultury. Článek představuje teoretický rámec mainstreamové kultury mládeže a pokouší se překlenout rozdíly v obou přístupech. Propojením obou perspektiv není možné nahlížet na mainstream, zejména ve spojitosti s mladými lidmi, jako na monolitickou a jednolitou skupinu druhých. Mainstreamová kultura mládeže naopak představuje prostor rozvíjející sociální a kulturní rozdíly.
Anglicky
Despite the widespread use of the term mainstream, it is not easy to qualify it in empirical terms. Based on cultural studies, this article develops a concept of mainstream youth culture through mapping relations between mainstream and youth culture, found in analyses of classical works on subcultures (CCCS) and clubcultures (MIPS). There is a gulf between the structural perspective conceptualizing youth as subcultures opposed to the mainstream dominant /middle class/ adult culture, and the cultural perspective seeing youth as clubculture formations to distinguish them from the mainstream pop culture. The article introduces a theoretical frame of a concept of mainstream youth culture through conjoining both structural and cultural perceptions. From this perspective the mainstream can no longer be seen as unified or monolithically Other. A concept of mainstream youth culture means a space where practices of social and cultural differentiation unfold.
Návaznosti
GA403/06/1831, projekt VaV |
| ||
MSM0021622408, záměr |
|