J 2007

Mainstreamová kultura mládeže

PYŠŇÁKOVÁ, Michaela

Základní údaje

Originální název

Mainstreamová kultura mládeže

Název česky

Mainstreamová kultura mládeže

Název anglicky

Mainstream Youth Culture

Autoři

PYŠŇÁKOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant)

Vydání

Sociální studia, Masarykova Univerzita v Brně, Fakulta sociálních studií v Brně, 2007, 1214-813X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/07:00020903

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

club cultures; dominant culture; mainstream; popular culture; mainstream youth

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2010 10:25, Mgr. Michaela Pyšňáková

Anotace

V originále

Navzdory rozšířenému používání pojmu mainstream není jeho přesné vymezení v empirické terminologii jednoduché. Článek mapuje vztah mezi mainstreamem a kulturou mládeže, zachycený v analýzách prací dvou základních směrů spadající pod tzv. kulturální studia: subkulturní pojetí (CCCS) a pojetí populární kultury, s důrazem na klubovou kulturu (MIPS). Strukturální perspektiva, s důrazem na subkultury mládeže, definuje mainstream jako dominantní (střední třída) kulturu dospělých, zatímco kulturální perspektiva zkoumá mládež jako formace klubových kultur a rozlišuje ji od mainstreamové populární kultury. Článek představuje teoretický rámec mainstreamové kultury mládeže a pokouší se překlenout rozdíly v obou přístupech. Propojením obou perspektiv není možné nahlížet na mainstream, zejména ve spojitosti s mladými lidmi, jako na monolitickou a jednolitou skupinu druhých. Mainstreamová kultura mládeže naopak představuje prostor rozvíjející sociální a kulturní rozdíly.

Anglicky

Despite the widespread use of the term mainstream, it is not easy to qualify it in empirical terms. Based on cultural studies, this article develops a concept of mainstream youth culture through mapping relations between mainstream and youth culture, found in analyses of classical works on subcultures (CCCS) and clubcultures (MIPS). There is a gulf between the structural perspective conceptualizing youth as subcultures opposed to the mainstream dominant /middle class/ adult culture, and the cultural perspective seeing youth as clubculture formations to distinguish them from the mainstream pop culture. The article introduces a theoretical frame of a concept of mainstream youth culture through conjoining both structural and cultural perceptions. From this perspective the mainstream can no longer be seen as unified or monolithically Other. A concept of mainstream youth culture means a space where practices of social and cultural differentiation unfold.

Návaznosti

GA403/06/1831, projekt VaV
Název: Vzorce mezigeneračního konfliktu po roce 1989
Investor: Grantová agentura ČR, Vzorce mezigeneračního konfliktu po roce 1989
MSM0021622408, záměr
Název: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti