ŠEĎOVÁ, Klára. Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních účastníků. (Do parents want to learn? Family life education and parenting education from point of view of potential klients.). Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2007, U 12, U 12, p. 79 - 92. ISSN 1211-6971.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních účastníků.
Name in Czech Chtějí se rodiče učit? Rodinné a rodičovské vzdělávání očima potenciálních účastníků.
Name (in English) Do parents want to learn? Family life education and parenting education from point of view of potential klients.
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2007, 1211-6971.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/07:00021106
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English parents; family life education; parenting education; attitudes; sources
Tags attitudes, family life education, parenting education, parents, sources
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D., učo 23233. Changed: 17/2/2008 10:43.
Abstract
Článek se zabývá rodičovským vzděláváním coby součástí systému celoživotního vzdělávání. Na základě dat z kvalitativního výzkumného šetření realizovaného prostřednictvím hloubkových rozhovorů s rodiči dětí do 15 let ukazuje postoje českých dospělých k rodičovskému vzdělávání. Nasbíraná data poukazují na velkou variabilitu v postojích a názorech na účelnost a užitečnost tohoto typu vzdělávání, rodiče lze obecně rozčlenit do tří skupin na příznivce, vlažné a odpůrce. Výsledky ukazují, že rozhodnutí k rodičovskému vzdělávání, stejně jako volba vzdělávacích zdrojů a formy vzdělávání, jsou v mnohem větší míře motivovány emocionálně než racionálně. Dále naznačují, že rodiče člení vzdělávací zdroje do dvou základních typů, na zdroje expertní a peer vrstevnické zdroje, přičemž každý z těchto typů plní v rodičovském vzdělávání a obecně v životě rodičů svébytné funkce.
Abstract (in English)
The article deals with parenting education as a part of system of longlive learning. It presents empirical finfings based on data obtained trouhg qualitative in-depth interviews with parents of children up to the age of fifteen. The results show big variability in attitudes to parenting education. They also indicate existence of two basic types of educational sources - expert and peer sources. Each of this two types answer to specific educational needs of parents.
Links
1J017/04-DP2, research and development projectName: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development
PrintDisplayed: 27/4/2024 12:12