2006
Ideal Types in Political Marketing
RIPKA, VojtšchZákladní údaje
Originální název
Ideal Types in Political Marketing
Název česky
Ideální typy v politickém marketingu
Autoři
RIPKA, Vojtšch (203 Česká republika, garant)
Vydání
Politologický časopis, Brno, Mezinárodní politologický ústav Masaryko, 2006, 1211-3247
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50601 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/06:00033360
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
ideal type; political marketing; methodology; political party; adequacy; political party behaviour model; overstretching
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2008 17:00, Mgr. Vojtěch Ripka
V originále
The collection of essays Political Marketing - A Comparative Perspective, edited by Jennifer Lees-Marshment and Darren Lilleker, captures a considerable part of the evolution of ideal types of behavior regarding political parties. This review researches the developmental process by means of criteria set out by Max Weber for ideal types in social science. The later refinements of the criteria by the phenomenologist Alfred Schutz and sociologist Roger Carroll are also used. Sartori's methodological debate is deployed as a frame from the perspective of the applicability of the comparative model. Neither Sartori's rules for stretching, nor Schutz's consistency, compatibility and adequacy are satisfactorily fulfilled. The setting of the model also casts doubts on the rigour of political marketing as a discipline.
Česky
TExt recenzní eseje analyzuje aplikaci rozšířeného nástroje ideálního typu v rámci studia politického marketingu.