J 2006

Ideal Types in Political Marketing

RIPKA, Vojtšch

Základní údaje

Originální název

Ideal Types in Political Marketing

Název česky

Ideální typy v politickém marketingu

Autoři

RIPKA, Vojtšch (203 Česká republika, garant)

Vydání

Politologický časopis, Brno, Mezinárodní politologický ústav Masaryko, 2006, 1211-3247

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50601 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/06:00033360

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

ideal type; political marketing; methodology; political party; adequacy; political party behaviour model; overstretching

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2008 17:00, Mgr. Vojtěch Ripka

Anotace

V originále

The collection of essays Political Marketing - A Comparative Perspective, edited by Jennifer Lees-Marshment and Darren Lilleker, captures a considerable part of the evolution of ideal types of behavior regarding political parties. This review researches the developmental process by means of criteria set out by Max Weber for ideal types in social science. The later refinements of the criteria by the phenomenologist Alfred Schutz and sociologist Roger Carroll are also used. Sartori's methodological debate is deployed as a frame from the perspective of the applicability of the comparative model. Neither Sartori's rules for stretching, nor Schutz's consistency, compatibility and adequacy are satisfactorily fulfilled. The setting of the model also casts doubts on the rigour of political marketing as a discipline.

Česky

TExt recenzní eseje analyzuje aplikaci rozšířeného nástroje ideálního typu v rámci studia politického marketingu.