2005
Ekiert, Grzegorz; Hanson, Stephen (eds.): Capitalism and Democracy in Central and Eastern Europe: Assessing the Legacy of Communist Rule, Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 390 stran, ISBN-10: 0521529859
RIPKA, VojtěchZákladní údaje
Originální název
Ekiert, Grzegorz; Hanson, Stephen (eds.): Capitalism and Democracy in Central and Eastern Europe: Assessing the Legacy of Communist Rule, Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 390 stran, ISBN-10: 0521529859
Název česky
Ekiert, Grzegorz; Hanson, Stephen (eds.): Capitalism and Democracy in Central and Eastern Europe: Assessing the Legacy of Communist Rule, Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 390 stran, ISBN-10: 0521529859
Název anglicky
Ekiert, Grzegorz; Hanson, Stephen (eds.): Capitalism and Democracy in Central and Eastern Europe: Assessing the Legacy of Communist Rule, Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 390 stran, ISBN-10: 0521529859
Autoři
Vydání
Brno, 2005
Nakladatel
Mezinárodní politologický ústav MU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Přehledové a vzdělávací texty
Obor
50601 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
Legacy; contextual comparison; Eastern and Central Europe; communist regime; transition; institutionalist approach
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2010 10:06, Mgr. Vojtěch Ripka
V originále
Recenzní esej ukazuje sborník shrnujícího hlavní metodologické přístupy zkoumání postkomunistických zemí v kontextu postkomunistických studií.
Anglicky
In contemporary political studies of Central and Eastern Europe, there is a clear demand for a synthesis of numerous scientific disciplines, particularly economics, political science, history, sociology and psychology. The collection of eleven articles called "Capitalism and Democracy in Central and Eastern Europe" offers a good example of fullfiling such a demand. Moreover, the enduring disputes on appropriateness and usefulness of various methodological approaches is discussed and a new, institutionalist approach is introduced. It is based on the synthesis of the techniques of rational-choice theory and historical and cultural bias of area studies. Key concepts of contextual comparison such as core-term legacy and the utilization of these methods in further "case studies", is presented and discussed in this review.