2008
Videostudie zeměpisu: fáze a formy ve výuce zeměpisu a jejich vztahová analýza
HÜBELOVÁ, DanaZákladní údaje
Originální název
Videostudie zeměpisu: fáze a formy ve výuce zeměpisu a jejich vztahová analýza
Název česky
Videostudie zeměpisu: fáze a formy ve výuce zeměpisu a jejich vztahová analýza
Název anglicky
Video study of Geography: what is the relation between phases and organisational forms in teaching geography?
Autoři
HÜBELOVÁ, Dana (203 Česká republika, garant)
Vydání
Nitra, Mladí vedci 2008. Sborník z konference Vedecké práce doktorandov a mladých vedeckých pracovníkov, od s. 400-444, 826 s. 2008
Nakladatel
UKF FPV
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/08:00033412
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-8094-285-4
Klíčová slova anglicky
video study; organisational phase; organisational forms; ratio analysis
Změněno: 29. 3. 2010 09:15, PhDr. Dana Hübelová, Ph.D.
V originále
Příspěvek shrnuje hlavní výsledky CPV videostudie zeměpisu, k nimž se dospělo v letech 2005 až 2007. Prezentuje: pohled na vztahy mezi formami a fázemi výuky. Souhrnem lze konstatovat, že zkoumaná výuka zeměpisu je silně řízena učitelem a nenabízí téměř žádný prostor pro skupinové aktivity žáků. Dominujícími organizačními formami výuky jsou: samostatná práce, rozhovor se třídou, výklad/přednáška učitele a diktát. Dominujícími fázemi výuky jsou: zprostředkování nového učiva a zkoušení/prověrka/kontrola domácí úlohy; výrazně jsou zastoupeny fáze zaměřené na práci s již probraným učivem (opakování, procvičování učiva, shrnutí učiva), naopak v relativně malé míře jsou zastoupeny kognitivně náročnější fáze, jejichž jádrem je aplikace učiva a metakognitivní podpora učebního procesu.
Anglicky
The paper summarises the main findings of the CPV video study of Geography, which were collected between 2005 and 2007. The following topics are addressed: coincidences of modes of classroom organisation and lesson phases. The findings indicate that Geography lessons are to a great extent controlled by the teacher while limited time is allowed for students group activities. Individual Work, Class Discussion and Teachers Talk are the most frequent modes of organisation, while Developing New Content and Testing are the most frequent phases of instruction. Considerable amount of time is dedicated to working with previously introduced content (Revision, Practicing, Summarising), while little time is allowed for those phases which involve applying content or metacognitive reflection of the learning process.