2008
Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2. část)
LUKAS, JosefZákladní údaje
Originální název
Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2. část)
Název anglicky
Teacher Development: Survey of Theories and Research (Part 2)
Autoři
LUKAS, Josef (203 Česká republika, garant)
Vydání
Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2008, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/08:00033458
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
teacher; development; developmental stages; interpersonal development; teacher identity
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2010 13:41, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
V originále
Autor se v této stati, navazující na první část přehledového sdělení (Lukas, 2007), zabývá vývojem učitele z pohledu tzv. širších pojetí vývoje, která lze označit také jako pedagogicko-psychologická. Úvod studie je věnován možnostem aplikace systémové teorie na problematiku vývoje učitele. Následně je rozebíráno téma životních cyklů učitele a také ty přístupy k osvětlení vývoje učitele, jež jsou založené na konceptu tzv. kritických událostí nebo jež vycházejí z pedagogicko-psychologicky zaměřených výzkumů identity učitele. Autor také konkrétněji popisuje jeden z přínosných způsobů zkoumání vývoje učitele- prostřednictvím metody životního příběhu. V závěru stati je předložena přehledná tabulka možných základních pohledů na problematiku vývoje učitele a jsou také krátce shrnuty některé klady i zápory přístupů, diskutovaných v obou částech přehledové studie.
Anglicky
This article is the second part of an overview study concerned with the development of the teacher and using the broader concepts of development. The introduction looks at the possibilities of the application of system theory to the theme of the teacher development. The study then analyses the theme of the "broader" professional and life cycles of the teacher, taking into account not only the development of teacher as professional but also the social and psychological contexts that contribute to the development. At the end of the article there is a diagram showing the possible basic views of the theme (and form of research) of teacher development, and a brief summary of the advantages and disadvantages of the approaches discussed in both parts of the overview study.