LUKAS, Josef. Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2. část) (Teacher Development: Survey of Theories and Research (Part 2)). Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2008, LVIII, No 1, p. 36-49. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2. část)
Name (in English) Teacher Development: Survey of Theories and Research (Part 2)
Authors LUKAS, Josef (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2008, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00033458
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English teacher; development; developmental stages; interpersonal development; teacher identity
Tags development, developmental stages, interpersonal development, teacher, teacher identity
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 6/4/2010 13:41.
Abstract
Autor se v této stati, navazující na první část přehledového sdělení (Lukas, 2007), zabývá vývojem učitele z pohledu tzv. širších pojetí vývoje, která lze označit také jako pedagogicko-psychologická. Úvod studie je věnován možnostem aplikace systémové teorie na problematiku vývoje učitele. Následně je rozebíráno téma životních cyklů učitele a také ty přístupy k osvětlení vývoje učitele, jež jsou založené na konceptu tzv. kritických událostí nebo jež vycházejí z pedagogicko-psychologicky zaměřených výzkumů identity učitele. Autor také konkrétněji popisuje jeden z přínosných způsobů zkoumání vývoje učitele- prostřednictvím metody životního příběhu. V závěru stati je předložena přehledná tabulka možných základních pohledů na problematiku vývoje učitele a jsou také krátce shrnuty některé klady i zápory přístupů, diskutovaných v obou částech přehledové studie.
Abstract (in English)
This article is the second part of an overview study concerned with the development of the teacher and using the broader concepts of development. The introduction looks at the possibilities of the application of system theory to the theme of the teacher development. The study then analyses the theme of the "broader" professional and life cycles of the teacher, taking into account not only the development of teacher as professional but also the social and psychological contexts that contribute to the development. At the end of the article there is a diagram showing the possible basic views of the theme (and form of research) of teacher development, and a brief summary of the advantages and disadvantages of the approaches discussed in both parts of the overview study.
PrintDisplayed: 12/5/2024 02:47