2008
Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press
CHOVANEC, JanZákladní údaje
Originální název
Dehumanisation as a discursive strategy in the British popular press
Název česky
Dehumanizace jako diskurzivní strategie v britském bulvárním tisku
Autoři
CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Ostrava, Ends and Means in Language: Communication and Textual Strategies in Mass Media, Commercial and Academic Discourse (Tomášková Renata, Sirma Wilamová and Christopher Hopkinson, eds.), od s. 37-41, 5 s. 2008
Nakladatel
Ostravská univerzita
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/08:00024718
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7368-592-8
Klíčová slova česky
diskurzivní strategie; mediální diskurz; britský bulvární tisk; dehumanizace; sociální aktéři; negativní prezentace
Klíčová slova anglicky
discursive strategies; media discouse; British popular press; dehumanisation; social actors; negative other-presentation
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2010 18:42, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.
V originále
This article discusses the notion of discursive strategies in the media, describing their relationship to broad macro-strategies as goal-oriented plans of discourse participants on the one hand and the particular linguistic means used for their articulation on the other. Focusing on the referential/nomination strategeis and predicative strategies, it describes the use of labels and stereotypes which result in the dehumanisation of social actors. Using material from the media reporting of political events connected with the war in Iraq, it notes how descriptive labels and animal metaphors are used to construct an imaginary out-group which becomes subject to negative other-presentation. The ultimate purpose of such discursive strategies may consist in the implicit legitimation of certain political agendas.
Česky
Článek se zabývá diskurzivními strategiemi v médiích a jejich vztahem jednak ke komunikačním makro strategiím (obecně vnímaným jako určité cílené záměry účastníků komunikace), jednak ke konkrétním jazykovým prostředkům, které slouží k artikulaci takových strategií. V této souvislosti jsou vyčleněny především tzv. referenční a predikační strategie a způsob, jakým se používají výrazy a stereotypy vedoucí k dehumanizaci sociálních aktérů. Na příkladu politického zpravodajství souvisejícího s válkou v Iráku je dokumentován způsob, jakým popisná označení a zvířecí metafory konstruují imaginární skupinu protivníků, což usnadňuje negativní prezentaci takto uměle vytvářených skupin. Skutečným důvodem pro užívání takových diskurzních strategií může být implicitní podpora určitých politických stanovisek.
Návaznosti
GA405/07/0652, projekt VaV |
|