2008
Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools
PORTEŠOVÁ, ŠárkaZákladní údaje
Originální název
Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools
Název česky
Poruchy učení a intelektové nadání ve vzdělávacím kontextu: současný stav a situace v českých školách
Autoři
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
New Educational Review, Polsko, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2008, 1732-6729
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/08:00024756
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000258492800012
Klíčová slova anglicky
giftedness; extraordinary intellectual abilities; gift with a handicap; specific learning disabilities
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 5. 2020 18:28, Mgr. Michal Petr
V originále
The proposed study introduces the reader to the issue of the so called twice exceptional children i.e. intellectually gifted learners with a handicap. In the context of school, giftedness is most frequently combined with a specific learning disability. The author pays attention to issues related to identifying this specific group of learners in school environment, to their social and emotional characteristics, problems and risks that can prevent their exceptional potential from real developing. Moreover, the paper also presents a synthesis of empirically verified basic educational and educationalpsychological foreign procedures and measures, which are most used in educational care for this very specific population of learners, and it acquaints the reader with the situation in the Czech Republic.
Česky
Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem, jež je v zahraničí v centru pozornosti badatelů i praktiků již několik desetiletí. Nejčastěji jde ve školním kontextu o spojení nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Autorka věnuje pozornost otázkám spojeným s identifikací této specifické skupiny žáků ve školním prostředí, s jejich sociálními a emociálními charakteristikami, problémy i riziky, jež mohou zabránit skutečnému rozvoji jejich nadprůměrného potenciálu. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogickopsychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány.
Návaznosti
GA406/06/0676, projekt VaV |
| ||
MSM0021622406, záměr |
|