J 2008

Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools

PORTEŠOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Learning Disabilities and Intellectual Giftedness in Educational Context: Present State of Research and Situation in Czech Schools

Název česky

Poruchy učení a intelektové nadání ve vzdělávacím kontextu: současný stav a situace v českých školách

Autoři

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

New Educational Review, Polsko, Wydawnictwo Adam Marszalek, 2008, 1732-6729

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/08:00024756

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000258492800012

Klíčová slova anglicky

giftedness; extraordinary intellectual abilities; gift with a handicap; specific learning disabilities

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 5. 2020 18:28, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

The proposed study introduces the reader to the issue of the so called twice exceptional children i.e. intellectually gifted learners with a handicap. In the context of school, giftedness is most frequently combined with a specific learning disability. The author pays attention to issues related to identifying this specific group of learners in school environment, to their social and emotional characteristics, problems and risks that can prevent their exceptional potential from real developing. Moreover, the paper also presents a synthesis of empirically verified basic educational and educationalpsychological foreign procedures and measures, which are most used in educational care for this very specific population of learners, and it acquaints the reader with the situation in the Czech Republic.

Česky

Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem, jež je v zahraničí v centru pozornosti badatelů i praktiků již několik desetiletí. Nejčastěji jde ve školním kontextu o spojení nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Autorka věnuje pozornost otázkám spojeným s identifikací této specifické skupiny žáků ve školním prostředí, s jejich sociálními a emociálními charakteristikami, problémy i riziky, jež mohou zabránit skutečnému rozvoji jejich nadprůměrného potenciálu. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogickopsychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány.

Návaznosti

GA406/06/0676, projekt VaV
Název: Rozumově nadané děti s dyslexií
Investor: Grantová agentura ČR, Rozumově nadané děti s dyslexií
MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti