FRIEDMANN, Zdeněk. K profesní orientaci a technickému vzdělávání v základních školách - dílčí výsledky výzkumného šetření (ON PROFESSIONAL ASPIRATION AND TECHNICAL EDUCATION IN BASIC SCHOOLS. PRELIMINARY RESULTS OF AN INVESTIGATION). In Trendy ve vzdělávání. Olomouc: Votobia Olomouc, 2008, p. 58-61. Informační technologie a technické vzdělávání. ISBN 978-80-7220-311-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K profesní orientaci a technickému vzdělávání v základních školách - dílčí výsledky výzkumného šetření
Name (in English) ON PROFESSIONAL ASPIRATION AND TECHNICAL EDUCATION IN BASIC SCHOOLS. PRELIMINARY RESULTS OF AN INVESTIGATION
Authors FRIEDMANN, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Olomouc, Trendy ve vzdělávání, p. 58-61, 4 pp. Informační technologie a technické vzdělávání, 2008.
Publisher Votobia Olomouc
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00026057
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7220-311-6
Keywords in English Professional aspiration; pupils with special educational needs; technical education; technical fields; crafts; practical education; technology.
Tags crafts, practical education, Professional aspiration, technical education, technical fields, technology.
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc., učo 733. Changed: 5/6/2009 10:22.
Abstract
Příspěvek přináší dílčí výsledky výzkumu realizovaného na základních školách, který byl zaměřen na poznání některých aspektů profesní orientace žáků a zejména těch, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. Autoři vycházejí z předpokladu, že především praktická činnost technického charakteru je pro určitou skupinu žáků potřebná pro rozvoj jejich zájmů, psychomotorických dovedností, tvořivých schopností a také pro jejich profesní orientaci a budoucí uplatnění v životě. Nabízejí tedy pohledy nejen vedení škol, ale i učitelů praktických činností na zmíněnou oblast.
Abstract (in English)
The paper presents preliminary results of research conducted at basic schools focused on identification of selected aspects of pupils professional aspiration, particularly of pupils with special educational needs. The authors start from the assumption that especially practical education in technology is necessary for a specific group of pupils to develop their interests, psychomotor skills, creative abilities, as well as for their professional aspiration and future career. Not only the views of school management on the issue but also of technology teachers are dealt with.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 8/6/2024 18:27