2007
Difúzní procesy v prostředí českého maloobchodu
SZCZYRBA, Zdeněk, Josef KUNC, Pavel KLAPKA a Petr TONEVZákladní údaje
Originální název
Difúzní procesy v prostředí českého maloobchodu
Název česky
Difúzní procesy v prostředí českého maloobchodu
Název anglicky
Diffusion Processes in the Czech Retail
Autoři
SZCZYRBA, Zdeněk (203 Česká republika), Josef KUNC (203 Česká republika), Pavel KLAPKA (203 Česká republika, garant) a Petr TONEV (203 Česká republika)
Vydání
Regionální studia, Praha, VŠE v Praze, 2007, 1803-1471
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/07:00020998
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky
Diffusion Processes; Diffusion of Innovation; Retail; Network Structure; Czech Republic
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 6. 2008 17:10, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.
V originále
Utváření nové síťové struktury v českém maloobchodě po roce 1989 vlivem velkoformátových prodejních konceptů je signifikantním obrazem současné podoby tuzemské maloobchodní sítě. Analyzujeme-li tento vývoj v čase, zjišťujeme, že má charakter prostorově difúzního procesu. Následující příspěvek se zabývá jeho regionálně-geografickými aspekty.
Anglicky
Development of retail in the Czech Republic in the period of economic transformation after 1989 went through crucial changes including both privatization process in the first half of the 1990s and introduction of foreign retail concerns to the Czech market in the second half of the decade. The latter phase of transformation of the Czech retail influenced significantly formation of new network structure of retail. Its origin is related to process of spatial innovation diffusion of large-format sale concepts (super- and hypermarkets, discounts, shopping centres etc.) into the Czech environment, which took place during relatively short period. As presented by some studies (GfK Praha) adaptation of these concepts in the Czech Republic ranks among the highest in comparison with other post-communist countries in Europe. The most frequent type of diffusion was expansive hierarchical diffusion typical of hypermarkets, hobbymarkets, other specialised outlets and shopping centres.
Návaznosti
GP402/07/P436, projekt VaV |
|