Informační systém MU
KVIZDA, Martin. The State and Railways - A Historical Comparison of Economic Policy in Relation to Railways. In Issues in Economic Performance - Business, Regional and Transport Issues. 1. vyd. Berlin: LIT Verlag, 2009, s. 115-137, 26 s. New Developments in Economic Research, volume 1. ISBN 978-3-8258-1963-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The State and Railways - A Historical Comparison of Economic Policy in Relation to Railways
Název česky Stát a železnice - historická komparace hospodářské politiky ve vztahu k železnicím.
Autoři KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Berlin, Issues in Economic Performance - Business, Regional and Transport Issues, od s. 115-137, 26 s. New Developments in Economic Research, volume 1, 2009.
Nakladatel LIT Verlag
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/09:00029079
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-3-8258-1963-7
Klíčová slova česky dopravní politika; ekonomie dopravy; železniční doprava
Klíčová slova anglicky economic policy; transport policy; railways economics; transport economics
Štítky economic policy, railways economics, transport economics, transport policy
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D., učo 171. Změněno: 2. 4. 2009 21:57.
Anotace
The aim of this chapter is to show and compare problems of railway trans-port in the past and at the present. Using the historical method, I will demon-strate the nature of the historical illusion and the danger associated with it in the strategic formulation of contemporary railway reform. In the first section I will explain why I chose the historical method and I will describe its application to railway transport. In the second section, I will identify individual problems with railway transport and explain the difficulties connected with this identification. In the third section, I will present the process of solving the individual problems which are based on a historical principle: I will demonstrate, with typical his-torical examples, how the current problems of the railways are really old ones and how successfully or unsuccessfully they were solved as early as 150 years ago, with practically the same instruments which are on offer today. In the last section I will formulate and express a few conclusions and recommendations for the concept of transport policy in relation to railways.
Anotace česky
Kapitola analyzuje vývoj hospodářské politiky ve vztahu k železnicím na vzorku zemí celého světa v 19. a v počátku 20. století. Komparativní analýza ukazuje problémová místa jednotlivých archetypálních přístupů státu k železniční dopravě; závěr je relevantní k současné diskusi o podobě moderní dopravní politiky státu.
Návaznosti
GA402/08/1438, projekt VaVNázev: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Grantová agentura ČR, Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Zobrazeno: 26. 4. 2024 02:57