2009
The State and Railways - A Historical Comparison of Economic Policy in Relation to Railways
KVIZDA, MartinZákladní údaje
Originální název
The State and Railways - A Historical Comparison of Economic Policy in Relation to Railways
Název česky
Stát a železnice - historická komparace hospodářské politiky ve vztahu k železnicím.
Autoři
KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Berlin, Issues in Economic Performance - Business, Regional and Transport Issues, od s. 115-137, 26 s. New Developments in Economic Research, volume 1, 2009
Nakladatel
LIT Verlag
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14560/09:00029079
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-3-8258-1963-7
Klíčová slova česky
dopravní politika; ekonomie dopravy; železniční doprava
Klíčová slova anglicky
economic policy; transport policy; railways economics; transport economics
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2009 21:57, prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D.
V originále
The aim of this chapter is to show and compare problems of railway trans-port in the past and at the present. Using the historical method, I will demon-strate the nature of the historical illusion and the danger associated with it in the strategic formulation of contemporary railway reform. In the first section I will explain why I chose the historical method and I will describe its application to railway transport. In the second section, I will identify individual problems with railway transport and explain the difficulties connected with this identification. In the third section, I will present the process of solving the individual problems which are based on a historical principle: I will demonstrate, with typical his-torical examples, how the current problems of the railways are really old ones and how successfully or unsuccessfully they were solved as early as 150 years ago, with practically the same instruments which are on offer today. In the last section I will formulate and express a few conclusions and recommendations for the concept of transport policy in relation to railways.
Česky
Kapitola analyzuje vývoj hospodářské politiky ve vztahu k železnicím na vzorku zemí celého světa v 19. a v počátku 20. století. Komparativní analýza ukazuje problémová místa jednotlivých archetypálních přístupů státu k železniční dopravě; závěr je relevantní k současné diskusi o podobě moderní dopravní politiky státu.
Návaznosti
GA402/08/1438, projekt VaV |
|