C 2009

The State and Railways - A Historical Comparison of Economic Policy in Relation to Railways

KVIZDA, Martin

Základní údaje

Originální název

The State and Railways - A Historical Comparison of Economic Policy in Relation to Railways

Název česky

Stát a železnice - historická komparace hospodářské politiky ve vztahu k železnicím.

Autoři

KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Berlin, Issues in Economic Performance - Business, Regional and Transport Issues, od s. 115-137, 26 s. New Developments in Economic Research, volume 1, 2009

Nakladatel

LIT Verlag

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/09:00029079

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-3-8258-1963-7

Klíčová slova česky

dopravní politika; ekonomie dopravy; železniční doprava

Klíčová slova anglicky

economic policy; transport policy; railways economics; transport economics

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2009 21:57, prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D.

Anotace

V originále

The aim of this chapter is to show and compare problems of railway trans-port in the past and at the present. Using the historical method, I will demon-strate the nature of the historical illusion and the danger associated with it in the strategic formulation of contemporary railway reform. In the first section I will explain why I chose the historical method and I will describe its application to railway transport. In the second section, I will identify individual problems with railway transport and explain the difficulties connected with this identification. In the third section, I will present the process of solving the individual problems which are based on a historical principle: I will demonstrate, with typical his-torical examples, how the current problems of the railways are really old ones and how successfully or unsuccessfully they were solved as early as 150 years ago, with practically the same instruments which are on offer today. In the last section I will formulate and express a few conclusions and recommendations for the concept of transport policy in relation to railways.

Česky

Kapitola analyzuje vývoj hospodářské politiky ve vztahu k železnicím na vzorku zemí celého světa v 19. a v počátku 20. století. Komparativní analýza ukazuje problémová místa jednotlivých archetypálních přístupů státu k železniční dopravě; závěr je relevantní k současné diskusi o podobě moderní dopravní politiky státu.

Návaznosti

GA402/08/1438, projekt VaV
Název: Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky
Investor: Grantová agentura ČR, Konkurenceschopnost a konkurence v železniční dopravě - možnosti a limity hospodářské politiky