JOCHMANOVÁ, Andrea. Jiří Frejka a Moderní studio (1929). In SPFFBU, řada teatrologická, Q. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 37-58, 21 s. ISBN 978-80-210-4541-5. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Jiří Frejka a Moderní studio (1929) |
Název česky | Jiří Frejka a Moderní studio (1929) |
Název anglicky | JIří Frejka and The Modern Studio (1929) |
Autoři | JOCHMANOVÁ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | 1. vyd. Brno, SPFFBU, řada teatrologická, Q, od s. 37-58, 21 s. 2008. |
Nakladatel | Masarykova univerzita |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Stať ve sborníku |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14210/08:00041959 |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
ISBN | 978-80-210-4541-5 |
Klíčová slova anglicky | czech avant-garde ; theatre ; Modern studio; Jiří Frejka |
Štítky | czech avant-garde, Jiří Frejka, Modern studio, Theatre |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnila: Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D., učo 1895. Změněno: 10. 2. 2011 14:15. |
Anotace |
---|
Studie se zabývá tvorbou začínajícího režiséra Jiřího Frejky na sklonku dvacátých let. V případě Moderního studia existuje ještě mnoho otazníků, které se vztahují jak k problémům režijně-dramaturgickým, tak i koncepčním. |
Anotace anglicky |
---|
At the beginning of the year 1929 a group, formed around Jiri Frejka and Emil F. Burian, succeeded in creating one of the last associations that were to serve as multifunctional cultural organizations. The so-called Modern Studio had to face numerous problems in the course of its several month-long existence which were also reflected in the artistic work of the company. The initial originality, which produced such discoveries as the introduction of the Japanese Play about Asagao by Kahashi Yamada and the satirical play Cyclops by Euripides, was replaced by unoriginal attempts to modernize traditional drama. The promising dramaturgic experiments, e.g. the dramatization of Romains popular novella Les Copains, were doomed to failure because of the depressing economic conditions then prevalent in Europe. The situation was saved by the growing popularity of voiceband, which besides its independent concerts also formed an important onomatopoeic aspect of the productions. |
VytisknoutZobrazeno: 4. 10. 2024 10:58