2008
Jiří Frejka a Moderní studio (1929)
JOCHMANOVÁ, AndreaZákladní údaje
Originální název
Jiří Frejka a Moderní studio (1929)
Název česky
Jiří Frejka a Moderní studio (1929)
Název anglicky
JIří Frejka and The Modern Studio (1929)
Autoři
JOCHMANOVÁ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, SPFFBU, řada teatrologická, Q, od s. 37-58, 21 s. 2008
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/08:00041959
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-210-4541-5
Klíčová slova anglicky
czech avant-garde ; theatre ; Modern studio; Jiří Frejka
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 10. 2. 2011 14:15, Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D.
V originále
Studie se zabývá tvorbou začínajícího režiséra Jiřího Frejky na sklonku dvacátých let. V případě Moderního studia existuje ještě mnoho otazníků, které se vztahují jak k problémům režijně-dramaturgickým, tak i koncepčním.
Anglicky
At the beginning of the year 1929 a group, formed around Jiri Frejka and Emil F. Burian, succeeded in creating one of the last associations that were to serve as multifunctional cultural organizations. The so-called Modern Studio had to face numerous problems in the course of its several month-long existence which were also reflected in the artistic work of the company. The initial originality, which produced such discoveries as the introduction of the Japanese Play about Asagao by Kahashi Yamada and the satirical play Cyclops by Euripides, was replaced by unoriginal attempts to modernize traditional drama. The promising dramaturgic experiments, e.g. the dramatization of Romains popular novella Les Copains, were doomed to failure because of the depressing economic conditions then prevalent in Europe. The situation was saved by the growing popularity of voiceband, which besides its independent concerts also formed an important onomatopoeic aspect of the productions.