KNECHT, Petr. Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků. Pedagogická orientace. Brno: Pedagogická fak. Masarykovy univerzity, 2008, roč. 2008, č. 2, s. 22-36. ISSN 1211-4669.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků
Název česky Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků
Název anglicky The concepts in textbooks and their approppriateness to the age of pupils
Autoři KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Pedagogická fak. Masarykovy univerzity, 2008, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/08:00026163
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky Textbooks Research Pupils Research Appropriateness Didactical Transformation
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D., učo 53924. Změněno: 25. 6. 2008 21:52.
Anotace
Studie spadá především do výzkumu kurikula, konkrétně do výzkumu učebnic. Výsledky výzkumu učebnic však představují pouze výchozí část této práce. Výzkum učebnic v práci slouží jako zdroj výchozích dat pro výzkum porozumění pojmům u žáků a výzkum interakce žáka a učebnice. Za cíl práce jsme stanovili: a) Zhodnotit odlišnost pojmové skladby učebnic; b) navrhnout, na menším vzorku žáků otestovat a následně předložit k diskusi výzkumný nástroj, jenž by bylo možné alespoň částečně aplikovat v souvislosti se zjišťováním přiměřenosti pojmů v učebnicích; c) zjistit hlavní kritéria hodnocení kvality verbální didaktické reprezentace sociálně geografických pojmů v učebnicích zeměpisu z pohledu žáků. Výzkum se odehrával ve třech fázích. V první fázi byla provedena frekvenční pojmová analýza v řadách učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství. V druhé fázi bylo zkoumáno porozumění 140 pojmům nejčastěji uváděných ve zkoumaných učebnicích na vzorku 52 žáků 9. ročníku ZŠ. Ve třetí fázi výzkumu jsme zkoumali žákovské hodnocení verbální didaktické reprezentace těch pojmů v učebnicích, které jsme v předchozí fázi výzkumu hodnotili z hlediska porozumění jako nejvíce problematické. Ukázalo se, že a) zkoumané učebnice se odlišují z hlediska pojmové skladby; b) na základě zkoumání porozumění některým pojmům u žáků je možné některé z pojmů označit za problematické; c) žáci hodnotí jednotlivé verbální didaktické reprezentace rozdílně a vyžadují, aby verbální didaktická reprezentace problematických pojmů v učebnicích byla srozumitelná, stručná a doplněná názornými příklady.
Anotace anglicky
The study is thematically closely related to research of curriculum, particularly to textbook research. The results of textbook analysis are in the thesis further developed mainly in relation to research of pupil and research of pupil and textbook interaction. We set the following aims of the thesis: a) to evaluate differences in conceptual structure of textbooks; b) to propose and on a small sample also to test and subsequently present for discussion a research method which could be at least partially applied regarding appropriateness of concepts in textbooks; c) to find main criteria for quality evaluation of verbal didactic representation of human geographic concepts in geography textbooks from the point of view of pupils. The research was conducted in three stages. In the first stage a frequency analysis of concepts in human geography textbooks for basic schools from eight publishing houses was conducted. In the second stage understanding of 140 concepts most frequently presented in examined textbooks was investigated on a sample of 52 pupils of grade 9 of basic school. In the third stage of the research we investigated pupils assessments of verbal didactic representation of these concepts in textbooks which were in the previous stage found most problematic regarding understanding. It was found that a) investigated textbooks differ regarding their conceptual structure; b) on the basis of our investigation of understanding of selected concepts in pupils we can identify problematic concepts; c) pupils assess individual verbal didactic representations differently and demand that verbal didactic representations of problematic concepts in textbooks should be comprehensible, concise and accompanied by graphic examples.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 9. 5. 2024 13:57