C 2008

Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování

FIKAROVÁ, Táňa a Ivo ČERMÁK

Základní údaje

Originální název

Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování

Název česky

Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování

Název anglicky

Moral import in the TAT stories of adolescents with conduct disorders

Autoři

FIKAROVÁ, Táňa (203 Česká republika) a Ivo ČERMÁK (203 Česká republika, garant)
R. Telerovský, J. Ženatý, I. Čermák (eds.).

Vydání

Praha, Rorschach a projektivní metody, od s. 136-160, 25 s. Rorschach a projektivní metody, ročník 3/2007, 2008

Nakladatel

Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/08:00024220

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-87023-07-5

Klíčová slova anglicky

Thematic Apperception Test; moral import; narrative perspective

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 6. 2009 18:08, prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.

Anotace

V originále

Autoři článku se zaměřují na identifikaci morálního poselství v příbězích TAT. Uvádějí výsledky kvalitativního výzkumu, kterého se účastnilo 35 adolescentů, 15 se zjevnými obtížemi v chování a 20 adolescentů bez manifestního problémového chování. Ve výzkumu byly použity tabule 1, 2, 3BM, 4 a 13MF. Ukázalo se, že skupiny se liší ve způsobu zpracování příběhu a konstruování morálního poselství. Jedinci s antisociálním chováním rozvíjeli své příběhy impulsivně, užívali více agresivních strategií při řešení zápletky a v příbězích neverbalizovali emoce viny a empatie. Mezi chlapci a dívkami nebyl zaznamenán výrazný rozdíl. Na případovém fragmentu je zachycen způsob práce s morálním importem, jež je využit jako základ pro širší interpretaci.

Anglicky

The paper is focused on moral import identification in TAT stories. Thirty five adolescents participated in the qualitative study, 15 with conduct disorder and 20 without evident antisocial behavior. Table 1, 2, 3BM, 4, and 13MF were used. Comparison of moral import in the TAT of these two groups showed that adolescents with antisocial behaviour had developed their stories impulsively, used more aggresssive strategy in solving story dilemma and the feelings of empathy and guilt played marginal role in their narration. There were no noticeable differences between boys and girls. The moral import interpretation is illustrated by case vignette analysis and broader interpretative perspective is introduced as well.

Návaznosti

AV0Z70250504, záměr
Název: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
GA406/06/1577, projekt VaV
Název: Analýza textu jako výzkumný a diagnostický nástroj