2008
Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování
FIKAROVÁ, Táňa a Ivo ČERMÁKZákladní údaje
Originální název
Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování
Název česky
Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování
Název anglicky
Moral import in the TAT stories of adolescents with conduct disorders
Autoři
FIKAROVÁ, Táňa (203 Česká republika) a Ivo ČERMÁK (203 Česká republika, garant)
R. Telerovský, J. Ženatý, I. Čermák (eds.).
R. Telerovský, J. Ženatý, I. Čermák (eds.).
Vydání
Praha, Rorschach a projektivní metody, od s. 136-160, 25 s. Rorschach a projektivní metody, ročník 3/2007, 2008
Nakladatel
Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/08:00024220
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-87023-07-5
Klíčová slova anglicky
Thematic Apperception Test; moral import; narrative perspective
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 6. 2009 18:08, prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
V originále
Autoři článku se zaměřují na identifikaci morálního poselství v příbězích TAT. Uvádějí výsledky kvalitativního výzkumu, kterého se účastnilo 35 adolescentů, 15 se zjevnými obtížemi v chování a 20 adolescentů bez manifestního problémového chování. Ve výzkumu byly použity tabule 1, 2, 3BM, 4 a 13MF. Ukázalo se, že skupiny se liší ve způsobu zpracování příběhu a konstruování morálního poselství. Jedinci s antisociálním chováním rozvíjeli své příběhy impulsivně, užívali více agresivních strategií při řešení zápletky a v příbězích neverbalizovali emoce viny a empatie. Mezi chlapci a dívkami nebyl zaznamenán výrazný rozdíl. Na případovém fragmentu je zachycen způsob práce s morálním importem, jež je využit jako základ pro širší interpretaci.
Anglicky
The paper is focused on moral import identification in TAT stories. Thirty five adolescents participated in the qualitative study, 15 with conduct disorder and 20 without evident antisocial behavior. Table 1, 2, 3BM, 4, and 13MF were used. Comparison of moral import in the TAT of these two groups showed that adolescents with antisocial behaviour had developed their stories impulsively, used more aggresssive strategy in solving story dilemma and the feelings of empathy and guilt played marginal role in their narration. There were no noticeable differences between boys and girls. The moral import interpretation is illustrated by case vignette analysis and broader interpretative perspective is introduced as well.
Návaznosti
AV0Z70250504, záměr |
| |
GA406/06/1577, projekt VaV |
|