Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{771855, author = {Smékal, Vladimír and Naništová, Eva and Klčovanská, Eva (eds.)}, address = {Trnava}, booktitle = {Psychológia pre život. Zborník z vedeckej konferencie k 15. výročiu Katedry psychológie na Trnavskej univerzite}, edition = {1. vydání}, keywords = {integration; integrative function; personal integrity}, language = {cze}, location = {Trnava}, isbn = {978-80-8082-159-3}, pages = {11-19}, publisher = {Typi Universitatis Tyrnaviensis}, title = {Integrální pojetí osobnosti a výzvy doby}, year = {2007} }
TY - JOUR ID - 771855 AU - Smékal, Vladimír - Naništová, Eva - Klčovanská, Eva (eds.) PY - 2007 TI - Integrální pojetí osobnosti a výzvy doby PB - Typi Universitatis Tyrnaviensis CY - Trnava SN - 9788080821593 KW - integration KW - integrative function KW - personal integrity N2 - V akademické psychologii stále ještě převažuje fragmentární uvažování o osobnosti, hledají se jednotky osobnosti, které by objasnily co nejvíce individuálních rozdílů. Podněty (výzvy) takových významných psychoterapeutických škol, jako jsou analytická psychologie, individuální psychologie, gestalt-terapie, logoterapie a další, které ve svých výchozích předpokladech nahlížejí na osobnost jako na primární celost, jsou považovány za pouhé terapeutické postuláty a spíše cíle psychoterapie, podnět vyplývající z filosofe holismu je brán jako jeden z mnoha filosofických výmyslů. Přitom je nesporné, že pro poznání osobnosti platí to, co vložil W. Stern do základu svého klíčového díla Person und Sache, totiž že "Personalitas est unitas multiplex et variabilis," a co tak jednoduše a výstižně formuloval A. Jurovský, když prohlásil, že osobností je každý konkrétní živý člověk. Integritu osobnosti lze chápat v souladu s Wernerovým principem ortogeneze jednak jako potencialitu a jednak jako výsledek každé etapy životní dráhy člověka. Současné stadium civilizace útočí na člověka tolika protikladnými a nesouladnými výzvami, že podporuje spíše parcelaci, fragmentaci osobnosti, která hrozí deformací kvality života a životního smyslu. Proto by programy duševní hygieny a koncepce výchovy osobnosti měly směřovat k podpoře hodnotových ideálů integrace a k vytváření vhodných programů. V tom lze spatřovat jeden z významných sociálních úkolů psychologie osobnosti, a to i proto, že mají-li se pozdní příchozí do Evropské unie stát občanskými společnostmi, je potřeba výzkumně sledovat a prakticky podporovat směřování k občanské dospělosti, v níž se harmonicky sjednocuje ideál autonomie s ideálem participativního společenství. ER -
SMÉKAL, Vladimír. Integrální pojetí osobnosti a výzvy doby. In NANIŠTOVÁ, Eva a Eva (eds.) KLČOVANSKÁ. \textit{Psychológia pre život. Zborník z vedeckej konferencie k 15. výročiu Katedry psychológie na Trnavskej univerzite}. 1. vydání. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2007, s.~11-19. ISBN~978-80-8082-159-3.
|