D 2007

Integrální pojetí osobnosti a výzvy doby

SMÉKAL, Vladimír

Základní údaje

Originální název

Integrální pojetí osobnosti a výzvy doby

Název anglicky

An integral conception of personality and the era challenges

Autoři

SMÉKAL, Vladimír (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vydání. Trnava, Psychológia pre život. Zborník z vedeckej konferencie k 15. výročiu Katedry psychológie na Trnavskej univerzite, s. 11-19, 2007

Nakladatel

Typi Universitatis Tyrnaviensis

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/07:00024047

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-8082-159-3

Klíčová slova anglicky

integration; integrative function; personal integrity

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 7. 2009 12:19, prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.

Anotace

V originále

V akademické psychologii stále ještě převažuje fragmentární uvažování o osobnosti, hledají se jednotky osobnosti, které by objasnily co nejvíce individuálních rozdílů. Podněty (výzvy) takových významných psychoterapeutických škol, jako jsou analytická psychologie, individuální psychologie, gestalt-terapie, logoterapie a další, které ve svých výchozích předpokladech nahlížejí na osobnost jako na primární celost, jsou považovány za pouhé terapeutické postuláty a spíše cíle psychoterapie, podnět vyplývající z filosofe holismu je brán jako jeden z mnoha filosofických výmyslů. Přitom je nesporné, že pro poznání osobnosti platí to, co vložil W. Stern do základu svého klíčového díla Person und Sache, totiž že "Personalitas est unitas multiplex et variabilis," a co tak jednoduše a výstižně formuloval A. Jurovský, když prohlásil, že osobností je každý konkrétní živý člověk. Integritu osobnosti lze chápat v souladu s Wernerovým principem ortogeneze jednak jako potencialitu a jednak jako výsledek každé etapy životní dráhy člověka. Současné stadium civilizace útočí na člověka tolika protikladnými a nesouladnými výzvami, že podporuje spíše parcelaci, fragmentaci osobnosti, která hrozí deformací kvality života a životního smyslu. Proto by programy duševní hygieny a koncepce výchovy osobnosti měly směřovat k podpoře hodnotových ideálů integrace a k vytváření vhodných programů. V tom lze spatřovat jeden z významných sociálních úkolů psychologie osobnosti, a to i proto, že mají-li se pozdní příchozí do Evropské unie stát občanskými společnostmi, je potřeba výzkumně sledovat a prakticky podporovat směřování k občanské dospělosti, v níž se harmonicky sjednocuje ideál autonomie s ideálem participativního společenství.

Anglicky

The fragmentary reflection on personality still prevails in the academic psychology. We search for personality units that would clarify most individual differences. Stimuli of such significant schools of psychotherapy as analytical psychology, individual psychology, gestalt therapy, logotherapy, and others, which think of personality as a whole in their basic presumptions, are regarded as mere psychotherapeutic postulates and rather goals of psychotherapy. Stimulus coming from philosophy of holism is considered to be one of many philosophical fictions. It is withal indisputable that, what William Stern has put in the basis of his key work Person und Sache, that is that: “Personalitas est unitas multiplex et variabilis“, and what Anton Jurovský formulated simply and concisely when he stated that personality is each living human being. Personality integrity may be understood in accordance with Werner’s ontogenesis principle as potentiality as well as outcome of each stage of individual life path. The current stage of civilisation attacks people with so many contradictory and dissonant challenges so that it rather supports personality fragmentation, generating risk of deforming quality of life and meaning in life. Mental hygiene programmes and personality education conceptions should therefore aim at value ideals integration support and suitable programme formation. This may be one of the important social tasks of personality psychology. Among others also because of the fact that shall the late newcomers to the European Union become civil societies, it is necessary to study and support in practice making for civic maturity, in which the ideal of autonomy and the ideal of participative community unite harmonically.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti