Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@misc{774044, author = {Kulhavý, Viktor}, address = {Brno}, keywords = {environmental education; self-in-relation to nature; scouting; conservation psychology}, language = {cze}, location = {Brno}, publisher = {Fakulta sociálních studií}, title = {Psychologická východiska environmentální výchovy}, year = {2008} }
TY - GEN ID - 774044 AU - Kulhavý, Viktor PY - 2008 TI - Psychologická východiska environmentální výchovy VL - Bakalářská práce PB - Fakulta sociálních studií CY - Brno KW - environmental education KW - self-in-relation to nature KW - scouting KW - conservation psychology N2 - Práce se zabývá oblastí environmentální psychologie, nověji tzv. conservation psychology, jejíž koncepty nejsou zatím v českém prostředí rozšířeny. Studie vychází z teze, že psychologie má významný potenciál přispět k řešení globálního problému neudržitelnosti lidských aktivit. Z pozice conservation psychology, která hledá způsoby, jak působit na environmentální chování člověka, se práce zabývá některými složkami vztahu dětí školního věku k přírodě. Je stručně nastíněn vývoj zkoumání vztahu člověka a životního prostředí v psychologii a uvedeny vybrané teoretické koncepty, kterými se zabývá současný výzkum v conservation psychology. Vztah člověka k přírodě je konceptualizován pětidimenzionálním modelem J. Krajhanzla (2006). Práce se dále zabývá dvěma složkami vztahu člověka k přírodě: jeho emoční reakcí na přírodu a množstvím zkušeností s přírodou. Jsou ověřovány hypotézy o odlišnosti těchto dvou charakteristik u dětí školního věku, které pravidelně navštěvují skautské oddíly a dětí, které tuto možnost nevyužívají. Práce využívá srovnávacích dat získaných v rámci Výzkumu odcizování člověka přírodě z let 2004-2005 (Národní program výzkumu MŽP: Krajina a sídla budoucnosti, číslo projektu IC/4/40/04). Výsledky podporují stanovené hypotézy. Byly zjištěny odlišnosti jak v pozitivnější emoční reakci, tak v množství zkušeností s přírodou u dětí ze skautských oddílů. Skauti mají více zkušeností zejména s aktivitami rozvíjejícími schopnosti pro pobyt v přírodě, častěji přicházejí do kontaktu s volně žijícími zvířaty a častěji se účastní environmentálně-výchovných aktivit. Práce uvádí, jakým způsobem mohou skautské oddíly přispívat k rozvíjení vztahu dětí k přírodě a zároveň upozorňuje na omezení, kterým čelí. ER -
KULHAVÝ, Viktor. \textit{Psychologická východiska environmentální výchovy}. Brno: Fakulta sociálních studií, 2008, 86 s. Bakalářská práce.
|