D 2007

Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování.

VACULOVÁ, Ivana

Základní údaje

Originální název

Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování.

Název česky

Dovednosti žáků základní školy ve výuce fyziky: výzkum dovedností a procesu jejich osvojování.

Název anglicky

The Basic School Pupils Skills In The Physics Education: The Research On The Skills And The Process Of Their Acquirement

Autoři

VACULOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant)

Vydání

Olomouc, Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů V. od s. 379-384, 6 s. 2007

Nakladatel

VOTOBIA

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/07:00033748

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7220-306-2

Klíčová slova česky

dovednosti; osvojování dovedností; etapy procesu osvojování dovedností; výuka fyziky; videostudie; kategoriální systém

Klíčová slova anglicky

skills; skill acquirement; phases of the skill acquirement; physics instruction; videostudy; system of categories
Změněno: 5. 6. 2009 20:34, Mgr. Ivana Medková, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie představuje metodologický postup a předběžné výsledky výzkumu zabývajícího se problematikou osvojování dovedností u žáků základní školy. V rámci tohoto výzkumu autorka provádí několik výzkumných studií. První z nich zjišťuje prostřednictvím didaktického testu úroveň osvojení vybrané dovednosti u žáků 6. třídy základní školy a současně posuzuje, jaké typy úloh činily žákům největší potíže při řešení a jak se liší výsledky ve skupině děvčat a ve skupině chlapců. Další část výzkumu se zabývá procesem osvojování dovedností. Prostřednictvím videostudií, tj. výzkumu výuky založeném na analýze videozáznamu, autorka zkoumá postavení úloh v procesu osvojování dovedností.

Anglicky

The study presents the methodology and results of the research dealing with the topic of the skill acquirement in basic school pupils. The work within this project is divided into the several parts. First, the level of the acquirement of the selected skills by the pupils (basic school, 6th year) was investigated using the specific didactic test. Within this test, the most difficult tasks for the pupils to resolve were indicated, and the results were compared between the groups of the girls and boys. Next, the process of the skill acquirement was studied in detail. Using the videostudies, i.e. the investigation of the teaching based on the analysis of the video records, author examined the role of the tasks in the process of the skill acquirement.