C 2008

Health Education and Teaching Genetics at Elementary Schools

HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Štěpánka STRNADOVÁ a Andrea WEISOVÁ

Základní údaje

Originální název

Health Education and Teaching Genetics at Elementary Schools

Název česky

Výuka genetiky na základních školách

Autoři

Vydání

1. vyd. Brno, ŘEHULKA, E. et al. SCHOOL and HEALTH 21(3/2008): Contemporary School Practice and Health Education, od s. 47-57, 11 s. SCHOOL and HEALTH 21(3/2008), 2008

Nakladatel

MSD, s.r.o.

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7392-042-5

Klíčová slova anglicky

genetics; pedagogue; undergraduate education; health education; elementary school; pupil

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 5. 2009 18:05, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper shows the results of an anonymous survey carried out amongst 73 elementary teachers in the South Moravian region. The subjects in question taught genetics as part of the natural history curriculum. Our research attempted to find out to what extent the lack of teacher training in the subjects of biology and genetics in the 1960s is apparent today. As well as that, the survey assayed the teachers approach to teaching genetics nowadays and the use of genetics in health education. It was found out that a majority of teachers are motivated and enthusiastic to teach genetics; many of them make their own didactic tools for lessons. However, the handicap in teachers specialized knowledge still remains and professional teaching of genetics is guaranteed only in 40 per cent of the schools monitored.

Česky

Práce přináší výsledky anonymního dotazování, které bylo realizováno na vzorku 73 pedagogů vyučujících genetice v rámci přírodopisu na základních školách Jihomoravského regionu. Snaží se ověřit, zda se deficit odborné přípravy učitelů v biologii a genetice ze 60. let 20. století projevuje i v současnosti. Příspěvek též prezentuje přístup dnešních učitelů k výuce genetiky, sleduje, zda učitelé této vědecké disciplíny využívají i v otázkách výchovy ke zdraví. Bylo zjištěno, že většina pedagogů učí genetice ráda, se zaujetím, řada z nich si připravuje vlastní pomůcky. Handicap v odborných znalostech pedagogů z minulosti však stále přetrvává a výuka genetiky je erudovaně zajištěna pouze na 40 % sledovaných škol.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století