HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Štěpánka STRNADOVÁ and Andrea WEISOVÁ. Health Education and Teaching Genetics at Elementary Schools. In ŘEHULKA, E. et al. SCHOOL and HEALTH 21(3/2008): Contemporary School Practice and Health Education. 1st ed. Brno: MSD, s.r.o., 2008, p. 47-57. SCHOOL and HEALTH 21(3/2008). ISBN 978-80-7392-042-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Health Education and Teaching Genetics at Elementary Schools
Name in Czech Výuka genetiky na základních školách
Authors HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK, Štěpánka STRNADOVÁ and Andrea WEISOVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, ŘEHULKA, E. et al. SCHOOL and HEALTH 21(3/2008): Contemporary School Practice and Health Education, p. 47-57, 11 pp. SCHOOL and HEALTH 21(3/2008), 2008.
Publisher MSD, s.r.o.
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-042-5
Keywords in English genetics; pedagogue; undergraduate education; health education; elementary school; pupil
Tags Elementary school, genetics, health education, pedagogue, pupil, undergraduate education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 15/5/2009 18:05.
Abstract
This paper shows the results of an anonymous survey carried out amongst 73 elementary teachers in the South Moravian region. The subjects in question taught genetics as part of the natural history curriculum. Our research attempted to find out to what extent the lack of teacher training in the subjects of biology and genetics in the 1960s is apparent today. As well as that, the survey assayed the teachers approach to teaching genetics nowadays and the use of genetics in health education. It was found out that a majority of teachers are motivated and enthusiastic to teach genetics; many of them make their own didactic tools for lessons. However, the handicap in teachers specialized knowledge still remains and professional teaching of genetics is guaranteed only in 40 per cent of the schools monitored.
Abstract (in Czech)
Práce přináší výsledky anonymního dotazování, které bylo realizováno na vzorku 73 pedagogů vyučujících genetice v rámci přírodopisu na základních školách Jihomoravského regionu. Snaží se ověřit, zda se deficit odborné přípravy učitelů v biologii a genetice ze 60. let 20. století projevuje i v současnosti. Příspěvek též prezentuje přístup dnešních učitelů k výuce genetiky, sleduje, zda učitelé této vědecké disciplíny využívají i v otázkách výchovy ke zdraví. Bylo zjištěno, že většina pedagogů učí genetice ráda, se zaujetím, řada z nich si připravuje vlastní pomůcky. Handicap v odborných znalostech pedagogů z minulosti však stále přetrvává a výuka genetiky je erudovaně zajištěna pouze na 40 % sledovaných škol.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 21/5/2024 08:43