HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK and Hana HÁJKOVÁ. Diabetic Pupil in Class - Handbook for Elementary School Teachers. In ŘEHULKA, E. Et Al. School And Health 21(3/2008): Social And Health Aspect of Health Education. 1st ed. Brno: MSD, s.r.o., 2008, p. 241-255, 14 pp. School and health 21. ISBN 978-80-7392-043-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Diabetic Pupil in Class - Handbook for Elementary School Teachers
Name in Czech Dítě s diabetem ve třídě-příručka pro učitele na základní škole
Authors HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK and Hana HÁJKOVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, ŘEHULKA, E. Et Al. School And Health 21(3/2008): Social And Health Aspect of Health Education, p. 241-255, 14 pp. School and health 21, 2008.
Publisher MSD, s.r.o.
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-043-2
Keywords in English diabetes mellitus; pupil; elementary school; teacher; study; questionnaire; handbook
Tags diabetes mellitus, Elementary school, handbook, pupil, questionnaire, Study, teacher
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc., učo 1564. Changed: 25/3/2010 16:34.
Abstract
The frequency of Diabetes mellitus has sharply increased recently. Consequently, there is a high probability that teacher meets a diabetic pupil in the class. The questionnaires were distributed among teachers from selected elementary schools. The questions were put to find out what kind of knowledge teachers have about this disease. The aim of this task was to learn about the teachers ability of helping the pupil who fell into a diabetic coma or who has a more common complication connected to this disease. The questionnaire replies showed that teachers would welcome a short information handbook with reference to the actual situation of a diabetic pupil in the class. On the basis of these requests the handbook was written. It explains teachers the everyday reality that the diabetic child has to cope with. The aim of the information is to get teachers know how to react to possible urgent complications and how to involve the child in school activities.
Abstract (in Czech)
Frekvence výskytu této nemoci zaznamenává již řadu let prudký vzestup. Značně proto vzrostla pravděpodobnost, že se v jedné třídě učitel s diabetickým žákem setká. Učitelům vybraných ZŠ byly nejprve distribuovány dotazníky, jejichž otázky byly konstruovány tak, aby z odpovědí na ně vyplynulo, jaké jsou znalosti učitelů o tomto onemocnění. Úkolem bylo mj. zjistit, zda učitelé jsou schopni pomoci žákovi, který upadl do diabetického komatu nebo kterého potkala jiná - běžnější - komplikace této choroby. Odpovědi z dotazníků ukázaly, že učitelé by uvítali příručku, která by je o tomto onemocnění stručně, avšak kompletně a s ohledem na jejich konkrétní situaci ve třídě informovala. Na základě těchto přání byl proto sestaven manuál, který učitelům vysvětluje většinu skutečností, se kterými se musí diabetik denně vypořádat. Informace jsou podány s tím cílem, aby učitelé věděli, jak správně zareagovat na možnou akutní komplikaci a aby se nebáli dítě zapojit do všech školních aktivit.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 21/5/2024 19:40