MUDRÁK, Jiří. Když nadání není dar. Případová studie problematického vývoje nadání. (When giftedness is not a gift. The case study of a problematic development of giftedness). In II. Medzinárodná konferencia doktorandov odborov psychológia a sociálna práca. Zborník z konferencie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2007, 11 pp. ISBN 978-80-8094-109-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Když nadání není dar. Případová studie problematického vývoje nadání.
Name (in English) When giftedness is not a gift. The case study of a problematic development of giftedness
Authors MUDRÁK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Nitra, II. Medzinárodná konferencia doktorandov odborov psychológia a sociálna práca. Zborník z konferencie, 11 pp. 2007.
Publisher Univerzita Konštantína Filozofa
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/07:00033775
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-8094-109-3
Keywords in English giftedness; case study; underachievement
Tags case study, giftedness, underachievement
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D., učo 44406. Changed: 25/3/2010 15:16.
Abstract
V příspěvku je představen případ nadaného chlapce, u kterého nevhodná výchova, založená na přesvědčení o vrozené výjimečnosti, vedla k následným problémům ve škole i v sociálních vztazích. Je poukazováno především na interakce mezi vrozeným nadáním a subjektivními faktory a na měnící se význam, který mají tyto interakce v různých kontextech (rodina, škola a vrstevníci). Použitou metodou je případová studie, cílem je jak vhled do jedinečného případu, tak analytické zobecnění, předpokládající platnost některých závěrů i pro jiné podobné případy.
Abstract (in English)
Case study of a gifted boy and his unsuitable nurture based on beliefs about inborn exceptionality is presented in the paper. Interactions between inborn giftedness, subjective factors and changing meaning of these interactions in different contexts (family, school, peers) are discussed. The main goals are both to obtain an insight into the unique case and to create an analytic generalization discussing a possibility to transfers the conclusions to similar cases.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 22/5/2024 06:14