PROKOPOVÁ, Alice and Jitka REISSMANNOVÁ. Podpora prosociálnosti ve školním prostředí (Promoting Helping Behavior in School). In Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví a mládeže pořádané v rámci výzkumného záměru MSM0021622421 Škola a zdraví pro 21. století. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora prosociálnosti ve školním prostředí
Name in Czech Podpora prosociálnosti ve školním prostředí
Name (in English) Promoting Helping Behavior in School
Authors PROKOPOVÁ, Alice (203 Czech Republic, guarantor) and Jitka REISSMANNOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 36. Mezinárodní konference pro podporu zdraví a mládeže pořádané v rámci výzkumného záměru MSM0021622421 Škola a zdraví pro 21. století, 2008.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00026342
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English Helping Behavior; The Factors of Moral Development; Promoting Helping Behavior
Tags Helping Behavior, Promoting Helping Behavior
Changed by Changed by: RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D., učo 1247. Changed: 3/9/2008 09:12.
Abstract
Příspěvek je zaměřen na prosociálnost dětí a dospívajících v kontextu školy. Jedním z předpokladů budování zdravého společenství dětí ve škole je určitá míra jejich schopnosti a ochoty pomoci druhému "jen tak", tj. bez anticipace odměny. K rozvoji prosociálnosti lze ve škole přispět jak intencionálně (cílenými aktivitami), tak i neintencionálně (vytvářením facilitujícího prostředí); obojí předpokládá od aktérů základní znalosti teoretických východisek, např. motivačních zdrojů osobní morálky, psychologických souvislostí morálního vývoje, vnějších a vnitřních faktorů rozvoje prosociálního chování dětí apod.
Abstract (in English)
The contribution is focused to prosociable behaviour of kids and teenagers in a school context. Schoolchildren and teenagers should be able to some extent to help others without anticipating any reward. To promote prosociable behaviour is possible use of intentional and also non-intentional methods and ways by targeted activities and creating facilitating atmosphere. For both ways teachers need to know theoretical resources, for example motivations for personal advancements, psychological context of moral evolution etc.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 30/5/2024 17:53