a 2008

Reproduction of Gender Stereotypes in Teaching (design a východiska výzkumu)

VLČKOVÁ, Kateřina a Marie DOSKOČILOVÁ

Základní údaje

Originální název

Reproduction of Gender Stereotypes in Teaching (design a východiska výzkumu)

Název česky

Reprodukce genderových stereotypů ve výuce

Autoři

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant) a Marie DOSKOČILOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Education, equity, social justice (CD-ROM), 2008

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/08:00026354

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

gender; education; equity; stereotypes

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 3. 2010 13:29, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper presents a research project which focuses on reproduction of gender stereotypes in teaching science subjects (represented by physics) and humanities (represented by English as a foreign language). Gender correctness of textbooks as well as teaching itself is being analysed on a specific sample of study materials, students and teachers. The aim of the research is to detect possible sources of gender stereotyping reproduced on lower secondary level of education. Fundamental specifications of the subject of gender-incorrect teaching are presented, and underlying theoretical principles and outline the methodology of data gathering and processing introduced.

Česky

The paper presents a research project which focuses on reproduction of gender stereotypes in teaching science subjects (represented by physics) and humanities (represented by English as a foreign language). Gender correctness of textbooks as well as teaching itself is being analysed on a specific sample of study materials, students and teachers. The aim of the research is to detect possible sources of gender stereotyping reproduced on lower secondary level of education. Fundamental specifications of the subject of gender-incorrect teaching are presented, and underlying theoretical principles and outline the methodology of data gathering and processing introduced.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání