2008
Developing Educational Cartography: Pupils criteria for selecting a school atlas
KNECHT, Petr a Hana SVATOŇOVÁZákladní údaje
Originální název
Developing Educational Cartography: Pupils criteria for selecting a school atlas
Název česky
Zlepšování kartografického vzdělávání: Kritéria hodnocení školních zeměpisných atlasů z pohledu žáků
Autoři
KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana SVATOŇOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Liverpool, Future prospects in Geography, od s. 325-333, 9 s. 2008
Nakladatel
Liverpool University Press
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/08:00026397
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-0-9515847-4-3
Klíčová slova anglicky
Didactics of geography;school atlas research;geography teaching and learning resarch;geography education; educational cartography; maps; atlases
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 4. 2018 11:53, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
V originále
Atlas plays an important role in geography education. It enhances pupils orientation skills (among others by means of index), it graphically presents relationships and connections of phenomena and processes in regions as well as their comparison and also teaches how to interpret and evaluate information conveyed by the language of the map. Atlases are mostly researched in the context of childrens ability to read, interpret and use maps, eventually to explore childrens spatial thinking. However it was found that some maps are inadequate for pupils:there is an excessive amount of text, the use of colours is not clear, maps are too small etc. All of the above make it difficult for pupils to interpret the depicted phenomena. For both geographers and geography teachers in the future it is necessary to produce attractive educational media: especially attractive from the pupils point of view. Geography keeps disposal criteria for the school atlases selection. These criteria are mostly based on expert assessments. But what criteria do pupils prefer when selecting a school atlas? To answer this we employed the method of structured individual interview with 120 lower secondary pupils in which we discussed four atlases published by different publishing houses. The research results show what directions geographers, teachers and atlas publishers should follow in the future in geography education.
Česky
Atlasy mají ve výuce geografie nezastupitelné místo. Pomáhají žákům v orientaci (mimo jiné s pomocí rejstříku), názorně zprostředkovávají žákům vztahy a souvislosti jevů a procesů v krajinné sféře i jejich srovnání a učí je zároveň interpretovat a hodnotit informace psané jazykem mapy. Ukazuje se, že v některých atlasech jsou mapy nepřiměřené pro žáky-přesycené textem, barevně nepřehledné, mapy příliš malé velikosti atd. To žákům znesnadňuje interpretaci zobrazených jevů. Na vzorku 120 žáků jsme se prostřednictvím strukturovaného individuálního rozhovoru nad čtyřmi atlasy pocházejících z různých vydavatelství snažili zjistit, dle jakých kritérií hodnotí 12-15 letí žáci školní zeměpisné atlasy. Ukázalo se, že žáci nejvíce hodnotí mapové komponenty, zejména přehlednost map a srozumitelnost vyjádření zobrazených skutečností. Překvapivým zjištěním byla skutečnost, že žáci mimo map také intenzivně hodnotili doplňkové obrazové komponenty. Oceňovali přítomnost fotografií, obrázků, kreseb a rozšiřujících textových informací (například faktografických souhrnů či slovníčků pojmů). Výsledky výzkumu jsou užitečné pro geografy, učitele i vydavatele atlasů, neboť seznamují s názory žáků a jejich praktickými zkušenostmi s atlasy ve výuce.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|