PROKOP, Pavol a Milan KUBIATKO. Bad wolf kills lovable rabbits: childrens attitudes toward predator and prey. Electronic Journal of Science Education. 2008, roč. 12, č. 1, s. 55-70. ISSN 1087-3430.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Bad wolf kills lovable rabbits: childrens attitudes toward predator and prey
Název česky Zlý vlk zabíji roztomilé zajíčky: postoje detí ku predátorovi a kořisti
Autoři PROKOP, Pavol (703 Slovensko) a Milan KUBIATKO (703 Slovensko, garant).
Vydání Electronic Journal of Science Education, 2008, 1087-3430.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/08:00026418
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky attitudes; animals; predator; prey; ecology
Štítky animals, attitudes, Ecology, predator, prey
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., učo 108312. Změněno: 23. 2. 2009 15:52.
Anotace
This cross-age study explores childrens attitude toward a model predator (wolf) and prey (rabbit). We administered a Likert-type attitude questionnaire with 30 items (15 per predator and 15 per prey) to a total of 462 children aged 10-15 year in Slovakia. The mean score from three dimensions derived by a factor analysis (scientific, ecologistic and myths about parental care) was then subjected for pair wise comparisons. We found that younger children aged 10-11 year showed significantly more positive attitude toward a rabbit (prey) relative to wolf (predator). However, as childrens age increased, the difference in means score disappear and positive attitudes toward predator and prey generally decrease. We hypothesize that these patterns could reflect either greater childrens ecological thinking or, more simply, decreasing interest toward animals in older children. The difference in attitudes toward predator and prey suggest that childrens affective domain should not be neglected in future environmental programs, because attitudes influence pro-environmental behavior of future citizens.
Anotace česky
Príspevok skúma postoje žiakov k modelovému typu predátora (vlk) a ku koristi (zajac). Merny nástroj bol použítý Likertov škálovaný dotazník, obsahujúci 30 položiek. Výskumu sa zúčastnilo 462 študentov zo Slovenska. Faktorovou analýzou boli zistené 3 dimenzie. Bolo zistené, že mladší žiaci (10-11-roční) mali pozitívnejší postoj ku koristi v porovnaní s predátorom. Postupujúcim vekom sa tento rozdiel zmenšoval.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 26. 7. 2024 16:31