J 2008

Bad wolf kills lovable rabbits: childrens attitudes toward predator and prey

PROKOP, Pavol a Milan KUBIATKO

Základní údaje

Originální název

Bad wolf kills lovable rabbits: childrens attitudes toward predator and prey

Název česky

Zlý vlk zabíji roztomilé zajíčky: postoje detí ku predátorovi a kořisti

Autoři

PROKOP, Pavol (703 Slovensko) a Milan KUBIATKO (703 Slovensko, garant)

Vydání

Electronic Journal of Science Education, 2008, 1087-3430

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/08:00026418

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

attitudes; animals; predator; prey; ecology

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2009 15:52, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.

Anotace

V originále

This cross-age study explores childrens attitude toward a model predator (wolf) and prey (rabbit). We administered a Likert-type attitude questionnaire with 30 items (15 per predator and 15 per prey) to a total of 462 children aged 10-15 year in Slovakia. The mean score from three dimensions derived by a factor analysis (scientific, ecologistic and myths about parental care) was then subjected for pair wise comparisons. We found that younger children aged 10-11 year showed significantly more positive attitude toward a rabbit (prey) relative to wolf (predator). However, as childrens age increased, the difference in means score disappear and positive attitudes toward predator and prey generally decrease. We hypothesize that these patterns could reflect either greater childrens ecological thinking or, more simply, decreasing interest toward animals in older children. The difference in attitudes toward predator and prey suggest that childrens affective domain should not be neglected in future environmental programs, because attitudes influence pro-environmental behavior of future citizens.

Česky

Príspevok skúma postoje žiakov k modelovému typu predátora (vlk) a ku koristi (zajac). Merny nástroj bol použítý Likertov škálovaný dotazník, obsahujúci 30 položiek. Výskumu sa zúčastnilo 462 študentov zo Slovenska. Faktorovou analýzou boli zistené 3 dimenzie. Bolo zistené, že mladší žiaci (10-11-roční) mali pozitívnejší postoj ku koristi v porovnaní s predátorom. Postupujúcim vekom sa tento rozdiel zmenšoval.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání