V originále
Cílem práce bylo zjistit, jaké copingové strategie používají dospívající ke zvládání obtíží v různých životních oblastech: ve škole, s budoucností, s rodiči, s vrstevníky, s volným časem, s heterosexuálními vztahy, se sebou samými a s budoucí profesí. Dále jsme porovnali, jak se způsoby zvládání liší v závislosti na věku, pohlaví a školním prospěchu. Výzkumný soubor tvořilo 563 dospívajících ve věku 11 - 21 let. Zjistili jsme, že existují univerzální copingové strategie, které dospívající s oblibou používají ve všech problémových situacích, i když míra, v níž je používají, se v závislosti na konkrétní situaci mírně mění. Současně však také existují jiné copingové strategie, jichž dospívající frekventovaně využívají pouze v některých problémových oblastech, zatímco v jiných je využívají jen zřídka. Vliv všech tří sledovaných nezávislých proměnných (pohlaví, věk, školní prospěch) jsme potvrdili pouze u některých copingových strategií a stylů. Ze tří zvládacích stylů stanovených faktorovou analýzou (aktivní coping, odstup a bezradnost) je výrazně nejčastěji používaným zvládacím stylem aktivní coping.
In English
The goal of the study was to find out which strategies are used by adolescents in coping with difficulties in various areas of life. The research sample consisted of 563 adolescents at the age of 11-21 years. It was shown that there are universal coping strategies which adolescents preferably use in all problem situations, although the measure in which they use them changes a little in dependence on a concrete situation. Presently there are also other coping strategies which adolescents frequently use only in some problem areas, while in other areas they use them only rarely. Factor analysis determined the following three coping styles: active coping, avoidance, and helplessness. Active coping is used by adolescents substantially most frequently. The influence of sex, age, ang school achievement was confirmed only in some coping strategies and styles.