J 2008

Láska je láska: představy a zkušenosti patnáctiletých adolescentů

LACINOVÁ, Lenka, Radka MICHALČÁKOVÁ a Zuzana MASOPUSTOVÁ

Základní údaje

Originální název

Láska je láska: představy a zkušenosti patnáctiletých adolescentů

Název anglicky

Love is love: experiences and conceptions of 15-years-old adolescents

Autoři

LACINOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant), Radka MICHALČÁKOVÁ (203 Česká republika) a Zuzana MASOPUSTOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

E-psychologie, 2008, 1802-8853

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/08:00026446

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

romantic relationships; middle adolescence; ELSPAC

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 11. 2008 07:56, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie představuje reprezentace pojmu "chodit s někým", jak jej popisují patnáctiletí adolescenti, respondenti studie ELSPAC. Dále shrnuje, co dospívající pokládají za výhody a nevýhody romantického/partnerského vztahu. Většina patnáctiletých adolescentů udávala, že momentálně prožívá nebo v minulosti již prožila partnerský vztah. Více výpovědí o tom, co si představují pod pojmem "chodit s někým" a také více nevýhod udávaly dívky oproti chlapcům. V rozhovorech adolescenti reagovali na otázku "co to podle Tebe znamená chodit s někým" nejčastěji odpověďmi obecného charakteru. Druhá nejčetnější kategorie v sobě zahrnovala výpovědi, které jsou charakteristické pro reprezentaci přátelství - společné volnočasové aktivity, humor, zábava atd. Celkově adolescenti méně uvažovali o negativních aspektech romantického vztahu a v hodnocení převažovaly spíše přínosy a zisky.

Anglicky

The study examines 15-year-old respondents of study ELSPAC descriptions of representation of term "to date somebody" and their descriptions of advantages and disadvantages of romantic relationships. The majority of adolescents currently have of had dating experiences in the past. We noticed that girls appeared to have more to say than boys about meaning of "dating" and about negative aspects of romantic relationships. Respondents were the most likely mention general descriptions of romantic relationships. The second category was created by affiliative characteristics of romantic relationships (shared leisure activities, humor, fun etc.). Advantages of romantic relationships more than disadvantages characterized these adolescents' views of this type of close relationship.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti