2008
Blog jako cesta k porozumění dospívajícím
LUSKOVÁ, Eva, Lukáš BLINKA a David ŠMAHELZákladní údaje
Originální název
Blog jako cesta k porozumění dospívajícím
Název anglicky
Blog as a way to understand adolescents
Autoři
LUSKOVÁ, Eva (203 Česká republika), Lukáš BLINKA (203 Česká republika) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, garant)
Vydání
E-psychologie, 2008, 1802-8853
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/08:00024281
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
adolescence; weblog; qualitative metodology; research on adolescent
Změněno: 25. 9. 2008 13:07, doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
V originále
Článek se zaměřuje na psychologické aspekty využívání blogů (online deníků) v období mladší a střední adolescence. Ptali jsme se, co blogování dospívajícím přináší, jaké jsou motivace, co a komu dospívající prostřednictvím blogu sdělují. Zdrojem dat byly polostrukturované rozhovory s 8 dospívajícími chlapci a dívkami ve věkovém rozmezí 13 až 17 let. Pro analýzu rozhovorů byla použita metoda zakotvené teorie. Bylo zjištěno, že adolescenti zakládají blogy především s úmyslem prezentovat se jejich prostřednictvím před čtenáři z řad vrstevníků. Ti jim poskytují sociální oporu a zpětnou vazbu, která ovlivňuje jejich sebepojetí a sebehodnocení. Pro vztahy vznikající v blogosféře mezi adolescenty je klíčová podobnost v zájmech a názorech. V článku představujeme blogy jako možný nástroj, který může pomoci porozumět tématům, jež jsou nyní pro adolescenty důležité.
Anglicky
The paper focuses on psychological aspects of blogging in the period of early and middle adolescence. It deals with the motivation of bloggers, their benefits of blogging as well as with the subjects and objects of their communication via blogs. Semi-structured interviews with 8 adolescent bloggers in the age between 13 and 17 years were conducted and analysed via grounded theory method. The results suggest that adolescents set up blogs with the intent to present themselves through their blogs in front of the peer readers. The peer readers give them social support and feedback which affects bloggers self-concept and self-esteem. Similarity in interests and opinions is also very important for adolescent relationships rising in the blogosphere. In our article, we present blogs as a possible tool which can contribute to understanding issues of the utmost importance for adolescents.
Návaznosti
KJB708140702, projekt VaV |
| ||
MSM0021622406, záměr |
|