POVOLNÁ, Renata. Notes on coherence in spoken and written discourse (with some implications for teaching). In SCHMIED, Josef a Christoph HAASE. English Projects in Teaching and Research in Central Europe, Research in English and Applied Linguistics, REAL Studies 4. Gottingen: Cuvillier Verlag Gottingen, 2008, s. 97-105. ISBN 978-3-86727-664-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Notes on coherence in spoken and written discourse (with some implications for teaching)
Název česky Poznámky ke koherenci v psaném a mluveném diskurzu (s důsledky pro výuku)
Autoři POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant).
Vydání Gottingen, English Projects in Teaching and Research in Central Europe, Research in English and Applied Linguistics, REAL Studies 4, od s. 97-105, 9 s. 2008.
Nakladatel Cuvillier Verlag Gottingen
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/08:00029103
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-3-86727-664-1
Klíčová slova česky koherence; koheze; intertextualita; vztahy koherence; dobře strukturovaný text; mluvený diskurz; psaný diskurz
Klíčová slova anglicky coherence; cohesion; intertextuality; coherence relations; well-formed texts; spoken discourse; written discourse
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D., učo 1136. Změněno: 4. 1. 2010 11:04.
Anotace
The present paper attempts to contribute to the study of coherence, an important linguistic notion not yet uniformly defined by linguists. While taking coherence into account particularly in relation to cohesion and intertextuality, the author concentrates on the differences between spoken and written discourse which are reflected in the language means that speakers/writers use when encoding the messages they want to convey to their addressees and which the hearers/readers have to decode in order to arrive at meanings coherent with the speakers/writers communicative goals. The author - a university teacher - also includes some implications for the teaching process which result from the important role coherence relations perform in the structuring of a well-formed and comprehensible text.
Anotace česky
Příspěvek se snaží příspět ke studiu koherence, tj. důležitého lingvistického pojmu, který není dosud lingvisty jednotně definován. Autorka zvažuje především vztah koherence vůči kohezi a intertextualitě a zaměřuje se na rozdíly mezi mluveným a psaným diskurzem. Ty se odrážejí v jazykových prostředcích, které mluvčí/pisatelé používají při zakódování sdělení, jež chtějí předat svým adresátům, a které posluchači/čtenáři mají k dispozici při dekódování sdělovaného významu v souladu s komunikačními záměry mluvčího/pisatele. Autorka coby vysokoškolská učitelka také upozorňuje na to, že významnou roli, kterou koherentní vztahy plní při vytváření dobře strukturovaného a srozumitelného textu, je třeba promítat do jazykové výuky.
Návaznosti
GA405/08/0866, projekt VaVNázev: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Koherence a koheze v anglickém diskurzu
VytisknoutZobrazeno: 30. 7. 2024 07:35