J 2007

Přístupy k analýze textových dat v psychologii

URBÁNEK, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Přístupy k analýze textových dat v psychologii

Název česky

Přístupy k analýze textových dat v psychologii

Název anglicky

Approaches to the analysis of the text data in psychology

Vydání

Československá psychologie, 2007, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.133

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000247898800007

Klíčová slova anglicky

text analysis; content analysis; constructivism; semiotics

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 10. 2008 13:59, prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D.

Anotace

V originále

V této studii porovnávám několik přístupů k analýze textových dat v psychologii od počátku 20. století dodnes. Zabývám se hlavně výzkumnými aplikacemi těchto přístupů a především těmi tradičnějšími. Jedná se spíše o příklady vybrané z většího počtu existujících přístupů než o jejich reprezentativní přehled. Na začátku jsou prezentovány některé názory z oblasti jazykovědy, dále studie pokračuje představením několika psychologických přístupů, které vrcholí Kellyho analýzou sebecharakterizační črty. Potom jsou všechny porovnány z hlediska Greimasovy sémiotiky. Jsou zdůrazněny některé paralely mezi konstruktivistickými přístupy a sémiotikou.

Anglicky

In this paper several approaches to analysis of the text data in psychology are compared from the beginning of the 20th century to these days. It is focused mainly on research applications of these approaches and mainly on the more traditional ones. They are rather instances of more existing approaches than of their representative overview. In the beginning some linguistic views are presented then the study continues with several psychological approaches that culminate with Kelly's self-characterization sketch analysis. All these approaches are then compared from the point of view of the Greimas' semiotics. Some parallels of the constructivist approaches and semiotics will be highlighted.

Návaznosti

AV0Z70250504, záměr
Název: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
GA406/06/1577, projekt VaV
Název: Analýza textu jako výzkumný a diagnostický nástroj