VÁVRA, Dušan. Problematika nadřazenosti Konfucia nad Laoziem a Zhuangziem v kontextu hanské exegeze kanonických knih. Studia Orientalia Slovaca. Bratislava: FiF UK Bratislava, 2007, roč. 6/2007, č. 1, s. 81-103, 22 s. ISSN 1336-3786.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Problematika nadřazenosti Konfucia nad Laoziem a Zhuangziem v kontextu hanské exegeze kanonických knih
Název anglicky The issue of the Confucius' superiority over Laozi and Zhuangzi in the context of Han dynasty exegetics
Autoři VÁVRA, Dušan (203 Česká republika, garant).
Vydání Studia Orientalia Slovaca, Bratislava, FiF UK Bratislava, 2007, 1336-3786.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/07:00033938
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Čína; exegeze; konfuciánský kánon; xuanxue; Učení o Temném
Klíčová slova anglicky China; exegesis; Confucian Canon; xuanxue; Learning of the Dark
Štítky China, Confucian Canon, Exegesis, Learning of the Dark, xuanxue
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D., učo 18733. Změněno: 26. 3. 2010 14:48.
Anotace
Článek analyzuje problém nadřazenosti Konfucia nad Laoziem nebo Zhuangziem v díle Wang Biho a Guo Xianga. Studovány jsou dva aspekty tohoto problému. 1) Problém je zkoumán v kontextu hanské exegeze kanonických knih, zejména z hlediska konfuciových "neviditelných slov" (wei yan). Čtení děl Laozi a Zhuangzi coby součásti exegetické tradice je chápáno jako hlavní posun v kultuře "učení o temném" (xuanxue). 2) Vývoj na poli kanonické exegeze je chápán jako paralelní s proměňujícím se konceptem vzdělance.
Anotace anglicky
The article analyses the problem of superiority of Confucius over Laozi or Zhuangzi in the work of Wang Bi and Guo Xiang. Two aspects of the problem are studied. Firstly, the article puts the problem into the context of Han dynasty exegesis of the official Canon, particularly the exegetical problem of Confucius' subtle words (weiyan). Reading the Laozi and the Zhuangzi as a part of the exegetical tradition is seen as the major development and turning point in scholarship initiated by the Learning of the Dark (xuanxue). Secondly, the development in the field of exegesis is paralleled to the changing concept of scholar. Again, the stress laid on the Laozi and the Zhuangzi by the post-Han scholars is regarded as crucial in this cultural development.
VytisknoutZobrazeno: 19. 5. 2024 13:28