2008
Diagnostics of Czech intellectually gifted children with dyslexia via WISC-III method
PORTEŠOVÁ, Šárka a Jana ČIHOUNKOVÁZákladní údaje
Originální název
Diagnostics of Czech intellectually gifted children with dyslexia via WISC-III method
Název česky
Diagnostika českcýh rozumově nadaných dětí s dyslexií metodou WISC-III
Autoři
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant) a Jana ČIHOUNKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Praha, From giftedness in childhood to successfull intelligence in adulthood, od s. 108-119, 12 s. 2008
Nakladatel
The center of giftedness
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/08:00024982
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-7387-172-7
UT WoS
000262538000004
Klíčová slova anglicky
gifted; talented students
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2010 17:29, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
V originále
This research is focused on the issue of diagnostics of intellectually gifted children with dyslexia by Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III). The aim of this research is to find out whether there is a typical cognitive profile of performance in this method in intellectually gifted children with dyslexia. The experimental sample was composed of intellectually gifted children with dyslexia identified in educational-counselling centres all over the Czech Republic. The mean values obtained in individual subtests were compared within the experimental group as well as between the experimental group and control groups composed of intellectually gifted children without dyslexia, intellectually average children with dyslexia and normal population. The research revealed empirical findings on certain discrepancies in performance, especially discrepancies between achieved performance in subtests Knowledge on the one hand and Coding and Digit Span on the other hand; furthermore, it revealed possible difficulties in identifying the so-called twice-exceptional children in the Czech educational-psychological practice.
Česky
Prezentovaný výzkum se zaměřuje na diagnostiku rozumově nadaných dětí s dyslexií pomocí Wechslerova inteligenčního testu pro děti (WISC-III). Cílem výzkumu bylo zjistit, zda existuje typický kognitivní profil výkonu v této metodě u rozumově nadaných dětí s dyslexií. Výzkumný soubor tvořily rozumově nadané děti s dyslexií, identifikované v pedagogicko-psychologických poradnách v celé ČR. Dosažené střední hodnoty v jednotlivých subtestech byly porovnány uvnitř výzkumné skupiny i mezi výzkumnou a kontrolními skupinami, tvořenými rozumově nadanými dětmi bez dyslexie, intelektově průměrnými dětmi s dyslexií a normální populací. Výzkum přinesl empirická zjištění o jistých diskrepancích ve výkonu, zejména rozpor mezi subtestem Vědomosti a Kódování a Opakování čísel a odhalil možná úskalí při identifikaci těchto tzv. dvakrát výjimečných dětí v naší pedagogicko-psychologické praxi.
Návaznosti
GA406/06/0676, projekt VaV |
| ||
MSM0021622406, záměr |
|